O rybách se traduje, že jsou zdravé. Existují ale i druhy, které zdraví spíše škodí

Ne každá ryba je opravdu zdravá
📷
Další 3 fotografie v galerii
 Ostatní 
14. prosince 2018 10:45 / Depositphotos
  3   1
Už od malička vštěpujeme dětem do hlavy, že musejí jíst ryby, protože jsou zdravé. Ryby totiž obsahují omega-3 mastné kyseliny, které jsou pro zdraví velmi cenné. Jenže málokdo tuší, že jsou i ryby, kterým by se měl člověk raději vyhnout širokým obloukem. Mohou totiž zdraví naopak podlomit.

Mořské ryby obsahují celou řadu prospěšných látek, jako jsou například omega-3 mastné kyseliny, které prospívají správnému fungování srdce, a zároveň snižují riziko srdeční příhody. Nezbytné jsou také pro poznávací funkce, paměť a výkonnost mozku. Nejvíce omega-3 mastných kyselin je v tučných rybách, jako je losos, tuňák, halibut, sardinky nebo makrela. Další významnou látkou, kterou mořské ryby obsahují, je jód, ten je důležitý především pro správnou funkci štítné žlázy. Nejvíce jódu obsahuje například treska, hejk a mořská štika.

Omega-3 mastné kyseliny jsou pro lidské zdraví nezbytné, ale tělo si je neumí samo vytvořit, proto je musíme přijímat stravou. Podle posledních průzkumů konzumuje rybí maso přes 50 % populace. Nejoblíbenější rybou je losos, dále tuňák a na třetím místě je pstruh. 

Bohužel, ne všechny druhy ryb obsahují jen mastné kyseliny, které jsou srdci přátelské, některé naopak nejsou ke konzumaci vůbec vhodné, protože například obsahují příliš mnoho rtuti, což může mít vliv na plod nebo neurologický vývoj dítěte. Jaké ryby tedy jíst a jaké spíš ne?

Zdravé ryby

Zdravých ryb je obrovské množství, takže si jen stačí vybrat. Představíme vám sedm nejzdravějších:

Losos

O lososu se už roky mluví jako o výživné potravině, která by neměla chybět v žádném jídelníčku. Je výborným zdrojem vitaminů ( vitamin B6, B12), minerálních látek a bílkovin. Pomáhá udržovat stabilní hladinu inzulínu v těle, zlepšuje paměť a efektivnost mozku, snižuje riziko rakoviny ledvin a napomáhá k udržování zdravé pleti. Je také nejlepší rybou, kterou můžete jíst pro zdravé srdce. Vědci prokázali, že omega-3 mastné kyseliny mají protizánětlivé účinky a mohou snižovat riziko vzniku chronických chorob, jako jsou artritidy a zhoubné nádory. Omega-3 mastné kyseliny v lososu také snižují hladinu cholesterolu v těle. Kvůli všem těmto důvodům vědci doporučují jíst lososa či jemu podobné ryby alespoň dvakrát týdně.

Sledi

Stejně jako losos i sleď je vynikajícím zdrojem omega-3 mastných kyselin a libových bílkovin. Tento druh ryb je bohatý na EPA a DHA – kmeny mastných kyselin, které udržují zdravé srdce a mozek. Zejména DHA patří mezi velmi prospěšné tuky, je důležitá pro správnou činnost buněčných stěn, oka, nervového a kardiovaskulárního systému. Má velký význam pro paměť a je tím pádem také důležitá u dětí pro rozvoj mentálních funkcí.

Pstruh duhový

Tento typ ryby je také bohatý na vitaminy (především vitamin B12) a na bílkoviny. Význam pstruha spočívá hlavně ve snižování špatného cholesterolu v organismu a v chránění těla před oběhovými problémy (např. trombóza).

Tuňák

Tuňák je prospěšný nejen kvůli svému obsahu zdravých tuků, je také nejlepším zdrojem vysoce kvalitních bílkovin. Takže je ideální pro ty, kteří chtějí zhubnout, nebo ty, kteří jsou náchylní ke kardiovaskulárním onemocněním. Prospěšné tuky v tuňákovi snižují cholesterol, a tak slouží jako prevence srdečních onemocnění.

Platýs

Tato ryba je významným zdrojem vitaminu B12, B6, kyseliny listové a hořčíku, díky čemuž napomáhá ke zlepšování průtoku krve, kyslíku a živin v celém lidském těle. Konzumace této ryby poskytuje i ochranu proti rakovině vaječníků a zažívacího traktu a rovněž podporuje i zdravé fungování mozku.

Makrela

Makrela obsahuje mononenasycené mastné kyseliny, které hrají klíčovou roli u diabetiků - kontrolují hladinu cukru v krvi. Konzumace této ryby nejenže reguluje hladinu cukru, ale snižuje i celkové riziko vzniku cukrovky. Vysoká hladina draslíku pomáhá udržovat krevní tlak na optimální úrovni a tím snižuje riziko zdravotních komplikací spojených s hypertenzí.

Černá treska

Tento typ tresky je významný díky obsahu kyseliny DHA, která je důležitá při vývoji mozku a očí člověka. Primární roli hraje zvláště v době těhotenství - při růstu a vývoji centrálního nervového systému vyvíjejícího se plodu. Na druhé straně pomáhá i pacientům s revmatoidní artritidou (snižuje zánět).

Nezdravé ryby

Jak už jsme zmínili, existují také ryby, kterých by se lidé měli spíše vyhýbat, protože mohou lidské zdraví i poškodit.

Mečoun, štíhlice a žralok

Podle americké agentury na ochranu životního prostředí byste neměli jíst tyto ryby, protože obsahují obvykle velké množství rtuti a nejsou vhodné pro rizikové skupiny, i když třeba vyhovují hygienickému limitu. Rtuť se ve vodě mění v methylrtuť a ryby ji mohou ve svém těle hromadit, z lidského těla se tato látka vylučuje i několik týdnů. Proto by například ženy, které chtějí otěhotnět, neměly tyto ryby několik týdnů před otěhotněním vůbec jíst.

Tilápie

Tilápie jsou neuvěřitelně populární, protože jsou levné a bohaté chuti. Ale ryby, které jsou běžně na trhu, jsou většinou z farmového chovu, takže jsou krmené potravou plnou chemikálií a kukuřice, takovou stravu ryby žijící ve volné přírodě rozhodně nemají. Tilápie z chovu mohou zvyšovat hladinu inzulinu v krvi a tím zvyšovat riziko srdečního onemocnění, astmatu a jiných zánětlivých onemocnění.

Mořský jazyk

Mořský jazyk sice obsahuje libové bílkoviny, ale má zároveň nejnižší úroveň omega-3 mastných kyselin ze všech typů ryb a velmi malou výživovou hodnotu. Místo této ryby si raději vyberte nějaké zdravější, například tresku, tuňáka, sledě či lososa.

Makrela královská

Lov makrel královských je mezi rybáři velmi oblíbeným adrenalinovým sportem. Jsou velmi rychlé, mrštné a dosahují rychlosti až 15 mil za hodinu. Na jídlo ale moc dobré nejsou. Obsah rtuti v makrelách královských je totiž povážlivě vysoký a také byla evidována u lidí, kteří makrelu královskou požili, ciguatera otrava neboli otrava rybami. Otrava se projevuje nevolností, zvracením a neurologickými příznaky. Makrely královské totiž často požírají toxické řasy, které otravu způsobují.

Marlín obecný

Marlín je jednou z nejrychlejších ryb oceánu. Svůj bodák používají k nahánění a nabodávání tuňáků a makrel. O tento druh ryb se ovšem obávají ochránci zvířat, které trápí jejich nadměrný lov, zejména pak v Atlantickém oceánu. Ani z hlediska vysokého obsahu rtuti by se marlínové neměli spíše konzumovat.

Převažují pozitiva či negativa?

Nic se nemá přehánět a u konzumace ryb to platí rovněž. V posledních letech se některé vědecké instituce snažily zvážit rizika konzumace ryb ve srovnání s výhodami. Údaje ukazují, že užitek převažuje nad rizikem. Opatrnější by měly být těhotné ženy. Ostatní lidé ale mohou ryby konzumovat normálně. Vždy je ale podle odborníků vhodné střídat různé druhy ryb a nejlépe uděláte, když si koupíte ryby tzv. na konci potravinového řetězce.

Na talíři byste měli mít převážně mořské ryby alespoň dvakrát týdně a měly by být tučné, nejlépe čerstvé (ne mražené) a hlavně kvalitní, tedy nekontaminované. Důležitá je i úprava ryb. Vyhněte se smaženým rybám a raději než s klasickou přílohou si je dopřejte se zeleninou. O důvodech, proč by člověk měl ryby pravidelně jíst, jsme blíže psali zde.

Marie Popelková | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Jižní Afrika a malá ochutnávka úžasných zážitků a zajímavostí, které tato země nabízí

Dům a zahrada

Dopřejte si luxus mramoru, použijte ho na podlahu nebo třeba i krb

Bydlení

Připálili jste žehličku? Víme, jak ji jednoduše vyčistit

Zavřít reklamu