Kyselinu listovou by měly ženy užívat před otěhotněním i po něm

Vitamin B9 je dobré užívat i půl roku před otěhotněním
📷
Další 3 fotografie v galerii
 Ostatní 
19. ledna 2019 10:34 / Depositphotos
  3   0
Kyselina listová je jeden z mála vitaminů, jehož zvýšený příjem před otěhotněním i během něj ženám doporučí snad každý lékař. Je důležitá pro vývoj plodu a při jejím nedostatku hrozí vážná rizika.

Ne každé těhotenství je plánované, ale pokud patříte mezi ty ženy, které se na příchod miminka pečlivě připravují, pak je dobré zvýšit hladinu vitaminu B9 klidně i několik měsíců před otěhotněním.

Kyselina listová

Jedná se o vitamin skupiny B, který známe také pod názvem folát, acidum folicum anebo B9. Kyselina listová je nezbytná pro syntézu nukleových kyselin v buněčném jádře, při krvetvorbě a zvláštní význam má pro správný růst a vývoj plodu.

Je prokázáno, že příjem kyseliny listové před otěhotněním a během těhotenství působí jako prevence před potratem a vrozenými defekty dítěte, velký vliv má zejména na vývoj nervové soustavy.

Před otěhotněním

Mícha a mozek dítěte se vytváří už v prvních týdnech těhotenství, a aby se v těle matky pro toto období vytvořila dostatečná hladina vitaminu, doporučuje se zvyšovat příjem už několik měsíců před otěhotněním. Právě proto by kyselinu listovou měly do svého jídelníčku zařadit všechny ženy, které jsou v produktivním věku.

Pokud miminko plánujete, je vhodné zvýšit příjem kyseliny listové klidně i půl roku před otěhotněním, minimálně pak 2 - 3 měsíce před početím. Kyselina listová je pro vývoj plodu nejdůležitější hned na začátku těhotenství a odborníci doporučují udržovat si vysokou hladinu vitaminu nejméně v prvním trimestru. O tom, jak poznáte, že jste těhotná dříve, než si uděláte těhotenský test, jsme psali zde.

Zdroje kyseliny listové

Nejvyšší obsah vitaminu obsahuje listová zelenina jako špenát a růžičková kapusta, dobrým zdrojem kyseliny listové je také brokolice či chřest, B9 najdeme ale i v luštěninách nebo v obilných vločkách. 

Bohaté na kyselinu listovou jsou kvasnice, těhotným ženám se však nedoporučuje požívat je ve vysoké míře. Z živočišných potravin najdete vitamin B9 zejména ve vnitřnostech – v játrech a ledvinkách.

Příjem z potravy nemusí stačit

Kyselina listová je vitamin, který citlivě reaguje na vysoké teploty, kyslík nebo světlo. Proto se z důvodu tepelné úpravy, špatného nebo příliš dlouhého uskladnění často z potravin vytratí. Někteří odborníci uvádějí, že vařením nebo skladováním se ztratí až 95 % vitaminu.

Lidské tělo navíc z potravy vstřebá pouze asi 50 % obsažené kyseliny listové. Vstřebatelnost vitaminu B9 z doplňků potravin je vyšší a může dosáhnout až 100 %. Z tohoto důvodu doporučují odborníci ke zdravému jídelníčku nadcházející matky přidat také potravinové doplňky s vysokým obsahem kyseliny listové.

Poraďte se s lékařem

Kyselina listová patří do skupiny vitaminů rozpustných ve vodě a její přebytečné množství tělo vyloučí s močí. Nemusíte se proto obávat předávkování nebo jakýchkoli následků spojených s jeho užíváním. 

Vždy ovšem platí, že byste se měla o přijímaném množství poradit se svým lékařem. Některé léky nebo nemoci mohou mít vliv na hladinu vitaminu v těle a lékař může v těchto případech doporučit i vyšší dávku vitaminu než je doporučovaných 0,4 – 0,8 mg denně.

Marie Popelková | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Skvělý tip na podvečerní výlet: Vypravte se do sovího ráje na Šumavě

Dům a zahrada

Máte rádi kaktusy? Vypěstujte si vlastní

Bydlení

Nemůžete se zbavit mastnoty na kuchyňské lince? Víme, jak na to

Zavřít reklamu