Které sýry konzumovat a na které si dávat velký pozor?

Vybrat ten správný sýr nemusí být vždy jednoduché
📷
Dalších 5 fotografií v galerii
 Zdraví 
05. dubna 2019 16:32 / Shutterstock
  1   0
Ementál, mozzarella, parmazán, gouda či feta - to vše jsou sýry z různých částí světa, které uspokojí každý mlsný jazýček. Ale jak si mezi nimi vybrat, když je jich na pultech obchodů takové množství?

Kvalitní sýr je skvělým zdrojem bílkovin i důležitého vápníku a vitaminů. Ve správném množství je vítanou součástí každého zdravého jídelníčku. V obchodech jsou však v nabídce často i sýry, na které bychom si měli dávat tak trochu pozor. Které sýry konzumovat a kterým raději říct ne?

Které sýry jsou pro nás nejvhodnější?

Nejvhodnější jsou především tvrdé sýry. Ty jsou skvělým zdrojem vápníku, který mimo jiné podporuje i pevnost našich kostí. Často se však diskutuje o tom, kolik procent tuku by sýry měly mít. Pravdou je, že ideální je sahat po sýrech s podílem tuku do nebo okolo 30%. Klidně si však čas od času dopřejte ty tučnější, ale vždy je dobré dávat si pozor hlavně na zkonzumované množství. Malá porce tučnějšího sýra je zcela v pořádku.

Sýry a hubnutí

Pokud právě redukujete svoji váhu a rádi byste si pochutnali na nějakých lehčích sýrech, určitě nesahejte po odtučněných, respektive po sýrech se sníženým obsahem tuku. Vhodnější je například lehce stravitelný cottage sýr s přirozeně nízkým obsahem tuku i soli a s vysokým podílem důležitých bílkovin. Vyzkoušet můžete i ricottu, tedy italský syrovátkový sýr s nasládlou chutí a jemnou texturou. Ovčí sýr je zase skvělým zdrojem vitaminu B3 i D a jeho velkou výhodou je i to, že obvykle ho velmi dobře snášejí i jedinci s intolerancí laktózy.

Na které sýry si dávat pozor?

Mezi sýry najdeme i takové, na které bychom si měli dávat pozor.

Light sýry

V první řadě je řeč o výše zmíněných odtučněných sýrech, respektive výrobcích se sníženým množstvím tuku. Takové light verze sýrů mohou být velmi zrádné. Důležité je uvědomit si, že pokud je nějaká složka ve výrobku vyřazena nebo je její obsah snížen, musí být přece nahrazena něčím jiným. A obvykle jde o umělé látky, které nejsou pro naše zdraví dvakrát vhodné.

Tavené sýry jsou tabu

Velkým tabu by měly být i tavené sýry, které nejsou zcela přírodní a v podstatě je těžké označit je za sýr. Obsahují množství tavicích solí i polyfosfátů či konzervantů. V dětské výživě by se neměly objevovat vůbec, dospělí by si je měli dopřát spíše příležitostně.

Pozor na náhražky

Pokud si chcete pochutnat na kvalitním sýru, pozor byste si měli dávat i na různé náhrady či imitace sýrů, například ty s rostlinnými tuky. O tom, jak sýry správně skladovat, si přečtěte zde.

A co plísňové sýry?

Mnohými milované nebo naopak nenáviděné plísňové sýry. Ačkoliv jejich vzhled k nakousnutí neláká, jejich chuť je prostě skvostná a jedinečná. Tyto druhy sýrů bývají skutečně tučnější. Mívají až 50% obsahu tuku, a proto je vhodné dopřát si je v přiměřeném množství. Jsou však i zdrojem bílkovin, vitaminu D, vápníku či zinku. U plísňových sýrů platí, že jejich konzumaci by se měly vyhýbat zejména malé děti a těhotné ženy či osoby dlouhodobě se trápící mykotickými onemocněními.

Gabriela Simenonová | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Stezka bosou nohou: Vydejte se po krásách jižní Moravy a Rakouska

Dům a zahrada

Dělá vaše kočka problémy při podávání tablet? Vyzkoušejte trik se speciální plastelínou

Bydlení

Drobné vychytávky pro bezpečnější bydlení

Zavřít reklamu