Hojí se vám špatně rány? Sáhněte po těchto potravinách

Strava může člověku pomoci také urychlit a zefektivnit hojení ran
📷
Dalších 5 fotografií v galerii
 Zdraví 
20. dubna 2019 13:49 / Shutterstock
  3   0
Základem zdravého jídelníčku je ovoce, zelenina, netučné mléčné produkty, libová masa a celozrnné potraviny. Existují ale i produkty, které posilují imunitní systém, podporují tvoření tkáně a tím pomáhají tělu s uzdravováním. O které potraviny se jedná?

Poranění, hojení a uzdravení. Aby celý proces došel ke zdárnému konci, je dobrá účinná podpora. K té mimo jiné patří správné stravování. Některé produkty jsou v tomto směru mimořádně důležité. Pojďme se podívat, o které jde.

Rajčata

Toto červené ovoce (možná tak úplně nesouhlasíte, ale v usnesení Evropského parlamentu z roku 2011 je rajče opravdu řazeno mezi ovoce) je plné lykopenu, tedy antioxidantu, který se v ostatních potravinách často nenachází. Zmíněná látka pomáhá tělo chránit před oxidačním stresem, jenž poškozuje buňky. Zároveň podporuje imunitní systém, čímž snižuje riziko infekcí ran. Zkuste proto rajčata zařadit do denního jídelníčku.

Brokolice

Mnohými milovaná, mnohými zavrhovaná košťálová zelenina. Je plná tzv. fytonutrientů, což jsou antioxidanty podporující imunitní funkce. Obsahuje také vitamín C, který je zásadní pro tvorbu kolagenu a tím i pro hojení a růst všech tkání, od cév až po kůži. Brokolici lze přidat do zeleninového salátu, těstovin či použít jako zdravou přílohu.

Fazole

Důvodem, proč fazole pomáhají s hojením, je jejich vysoký obsah bílkovin. Již půl šálku těchto luštěnin obsahuje 8 gramů bílkovin. Při hojení ran jsou bílkoviny nezbytné k tvorbě nové tkáně. Jejich nedostatek může často vést k nedobře či dlouho se uzdravujícím ranám. Fazole často nalezneme v jídelníčku veganů a vegetariánů, kteří jimi nahrazují maso. Je možné vyzkoušet samozřejmě i jiné luštěniny, jako je čočka či cizrna. 

Sója

Dalším potravinou hojně užívanou vegetariány je sója. Sójové boby obsahují mnoho vitamínů, včetně vitamínů A, C, D, E a K. Zlepšují tak trávení, podporují imunitní systém a zdraví kůže. Sója má taktéž vysoký obsah bílkovin podporujících hojení. Její zařazení do stravy může být pro některé složité, ale lze použít i sójové výrobky – například tofu. 

Čokoláda

Milovníci této pochoutky se mohou radovat. Čokoláda totiž obsahuje plno zdravých látek, které mimo jiné napomáhají i hojení. Mluvíme samozřejmě o vysokoprocentních, tmavých čokoládách, které podle odborníků mohou podpořit zachování hladiny optimálního krevního tlaku. Ten je důležitý pro udržení okysličení tkání a dodávky živin a vitamínů do rány. Čokoláda má též antioxidační účinky, které mohou pomáhat imunitnímu systému a bránit infekci. Je ale poměrně kalorická, proto ji konzumujte jen v omezeném množství. Nebojte se čokolády! Zatočí s tichým zabijákem, který nás ohrožuje na životě.

Výše uvedené potraviny samozřejmě nefungují samy o sobě, ale měly by být součástí jídelníčku zejména u osob po operačních zákrocích či jinak zraněných. Mohou významně ovlivnit a urychlit hojení ran, zkrátit tak rekonvalescenci a urychlit návrat do běžného života.

Monika Thomsonová | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Chcete-li poznat to pravé Španělsko, musíte navštívit Jerez. Učaruje vás i v zimě

Dům a zahrada

Ze zubařské hmoty si můžete vyrobit úžasnou památku na celý život

Bydlení

Jak pečovat o parkety? Postačí vám správně naředěný ocet

Zavřít reklamu