Jak se nenechat napálit u obchodníka. Na tyto triky si dejte pozor
Triky obchodníků nově nenazýváme lží, ale hovoříme o reklamě nebo o různých marketingových strategiích, které si na pobláznění lidských smyslů přizvaly na pomoc i psychologii. Úkol je jediný. Vytáhnout z lidí co nejvíce peněz. Že se ostražitost v každém případě vyplatí, se přesvědčíte na dalších řádcích.
Problém kvantity a kvality
Snaha o snížení nákladů obchodníka s sebou přináší různé taktiky. Jenou z nich je například ponechání ceny produktu, ale zmenšení jeho balení. S tím bohužel nic neuděláme. Jenom si můžeme povzdechnout nad tím, že se naše oblíbená čokoládová tyčinka se zase o něco scvrkla. Tato taktika je však i jistou snahou výrobců o zachování kvality produktu, aniž by se zvýšila cena, protože je dokázáno, že lidé spíše přijmou zmenšení výrobku než jeho zdražení.
Číst malá písmenka se vyplatí
Nenechte se zmást lákavým vizuálem produktu, který se například pyšní tím, že obsahuje prospěšné vitaminy a minerály. Podívejte se na složení a zjistěte, kolik jich ten produkt reálně obsahuje.
Zkoumejte
- Jaký podíl masa má šunka, kterou se chystáte koupit?
- Kolik polyesteru se nachází v tom krásném oblečení, které si právě jdete vyzkoušet do kabinky?
- Kolik procent kakaa, resp. kakaového másla obsahuje na první pohled čokoládová delikatesa a zda nejde jen o atrapu čokolády s náhradními rostlinnými tuky
- Podívejte se, kolik množství účinné látky je v kosmetickém produktu, který vás ujišťuje, že vás zbaví vrásek nebo vám vybělí pigmentové skvrny.
Obvykle totiž platí, že složky na konci seznamu ingrediencí jsou zastoupeny v produktu v nejmenší míře. Číst etikety je sice zdlouhavé a špatně se v nich orientuje, ale s troškou snahy si do košíku můžete vybrat kvalitnější výrobky.
Zachovejte chladnou hlavu
Již před vstupem do obchodu si dobře rozmyslete, zda si vezmete mega velký nákupní košík zaparkovaný před vchodem nebo se raději spolehnete na ten menší. Pokud nemáte v plánu velký nákup, raději vsaďte na menší košík. To, že jsou nákupní vozíky na kolečkách přímo nadrozměrné, není náhoda. Jde o psychologický trik, který vás má donutit zaplnit prázdný vozík, aby nevypadal chudě. S malým košíkem v ruce vás i jeho váha upozorní, že už byste měli zamířit k pokladnám.
Stojíte v obchodě a vytahujete svůj nákupní seznam? Správně! I toto je cesta, jak se nenechat unést nákupní horečkou. Hlavně si ho nezapomeňte doma, případně si ho napište do mobilu a také se ho držte. Radu, abyste nešli nakupovat s prázdným žaludkem, už asi ovládáte.
Rozmístění produktů v obchodě patří také mezi důmyslné strategie obchodníků, jak vytáhnout ze zákazníka peníze i za věci, které vůbec nepotřebuje. Ačkoli jdete jen pro obyčejné mléko, mouku či prášek do pečiva, ve větších nákupních centrech budete přinuceni při jejich shánění projít uličkami s lákavými akcemi a milými zbytečnostmi. Nenechte se unést, nezpomalujte a prosvištěte tudy co nejrychleji. Většinou tak dost ušetříte za věci, které vlastně nepotřebujete.
Pokud je to možné, vyhýbejte se středovým uličkám v obchodě. Právě ty jsou totiž největšími lákadly a obsahují povětšinou nejméně zdraví prospěšné potraviny, tedy různé bramborové lupínky, přeslazené limonády, sladkosti a pod.
Konečně jste na místě určení a bloudíte očima po regálech. Pozor. Zamiřte zrakem níže a uvidíte i produkty s výhodnější cenou. Ty v úrovni vašich očí budou s velkou pravděpodobností i ty nejdražší. Nenechte se přemoci pohodlností a pokud je třeba, pro produkty se sehněte.
Ideální je nechodit do obchodu s malou ratolestí, která vás donutí koupit přinejmenším žvýkačky a v nejhorším případě všechny jogurty s oblíbenými pohádkovými postavičkami. Celkově je totiž reklama směřovaná na děti mimořádně účinná, protože jejich kritické myšlení ještě není rozvinuté. (Dále čtěte: Nákup za socialismu: Kolik stál a co jsme si odnášeli v síťovce).