Obilnina, na kterou se téměř zapomnělo, vám zajistí zdravé a štíhlé tělo

Pohanka jsou drobné krupky
📷
Další 3 fotografie v galerii
 Zdraví 
17. prosince 2019 10:23 / Depositphotos
  0   0
Pohanka je stará kulturní plodina, kterou znali a velmi hojně využívali naši předkové. Zatímco v minulosti patřila pohanka za plodinu chudých lidí, za rostlinu odolávající drsnějšímu klimatu hornatého Valašska, dnes patří k moderní součásti zdravé stravy a její výživné přednosti vyzdvihuje každá učebnice zdravého stravování.

Pohanka je přirozeně bezlepková. Světlá je loupaná mechanicky, to znamená, že si uchovává větší množství výživných látek. Pohanka tmavá pak termicky, čímž ztrácí jisté množství enzymů a vitaminů. Z vitaminů zde najdeme vitamin skupiny B, dále vitamin E, vitamin života, který platí za velmi silný antioxidant.

Z minerálních látek je pohanka bohatá na železo, draslík, fosfor, selen, zinek, měď. Disponuje zajímavým množstvím vlákniny, a tak napomáhá doplnit doporučenou denní dávku 30 g. V pohance nacházíme také patrné množství omega 3 a 6 nenasycených mastných kyselin, doporučuje se tedy do jídelníčku při autoimunitních poruchách.

Možná jste pohanku již vyzkoušeli a vůbec vám nechutnala. Problém je zřejmě v pohance samotné, respektive v jejím zpracování.

Kupte si správnou pohanku

Pohanka má pevné slupky, je poměrně obtížné z nich krupky vyloupat. Průmyslově se na to jde dvěma hlavními způsoby: mechanicky nebo pomocí vysokého tepla. Mechanický způsob je mnohem šetrnější.

Při loupání vysokým teplem se nejen ničí některé cenné látky v pohance, ale navíc se mění chuť i vůně této suroviny. Právě vysoké teplo může za podivnou pachuť a divoké zážitky na talíři. Takovou pohanku však naštěstí snadno poznáte. Když si k ní přivoníte, ucítíte kouř či oheň. Mechanicky loupaná pohanka má spíš zelenou či khaki barvu, zatímco tepelně loupaná pohanka je mnohem víc hnědá. Dovozová pohanka většinou prochází vysokým teplem při loupání.

Při nákupu tedy sledujte nejen barvu pohankových krupek, ale taky zemi původu, je to opravdu důležité.

Pro inspiraci uvádíme pár receptů na chutné pokrmy z pohanky, ale její využití v kuchyni je skutečně rozsáhlé.

Pohankové smaženky

Uvaříme pohankovou kaši, kterou ochladíme asi na 60 °C, přidáme rozšlehaná vejce a dobře promísíme. Rozhrneme na plech vymaštěný tukem. Když kaše ztuhne, rozkrájíme ji na čtverce asi 5 x 5 cm, které z obou stran osmažíme na oleji. Podáváme jako přílohu k masu.

Pohankové karbanátky

Pohanku namočíme a podusíme se 2 bobkovými listy. Pak přidáme nastrouhané vlašské ořechy, strouhaný sýr, větší cibuli, 4 - 5 stroužků česneku, 1 vejce, sůl a majoránku. Můžeme přidat i vařené kroupy. Uděláme karbanátky, které obalujeme ve strouhance a z obou stran opečeme na oleji. Teplé podáváme s brambory a zeleninou nebo kyselým zelím, studené s chlebem jako sekanou. 

Pohankové rizoto

Pohanku dobře propláchneme studenou vodou (cca 50 dkg), ponoříme do vroucí osolené vody a asi 8 minut vaříme. Scedíme a necháme okapat. Mrkev, celer, a petržel očistíme a nakrájíme na kostičky. Podusíme na cibulce, okořeníme a smícháme s pohankou. Slaninu nakrájíme na kostičky, orestujeme a přimícháme k rizotu.

Pohankové bramboráky – doporučujeme!

Uvaříme ½ hrnku pohanky, necháme zchladnout a ponorným mixérem lehce promixujeme. Střední oloupané brambory nastrouháme na hrubším struhadle. Přidáme pohanku, vejce, koření, česnek a cibuli. Do vzniklé směsi přidáme trochu mléka a lžíci mouky. Konzistence by měla být jako na klasické bramboráky. Rozehřejeme olej a lžící klademe tenčí placičky a smažíme do křupava z obou stran. U nás podáváme se studeným mlékem.

Den předem uvařenou pohanku můžete použít jako zdravou snídani s ovocem. Doba přípravy 10 minut a chutná skvěle!

Pohanka mimo kuchyni

Pohanku však můžete využít i mimo kuchyni. Víte, že pohanka je ideální jako náplň bylinkových polštářků? Můžete je použít nejen jako pomoc při usínání, ale také při potížích s páteří. Jsou to vlastně jemné, mimořádně příjemné a tlaku přizpůsobivé plevky – jde o odpad vznikající při čištění vyzrálé obilniny. Když si na pohankový polštář lehnete, jemně to křupe a krásně si do něj vytlačíte přesně takový důlek, který uleví při bolestech páteře, včetně krční. Pomáhá, když vás bolí ramena, hlava, míváte časté záněty uší, kloubů. Pohankové ležení pomáhá i při migrénách.

Polštář je výborný nejen na spaní, ale i jako sedátko během meditování, při dívání se na televizi nebo při psaní na počítači. O zdravých snídaních si můžete přečíst zde: Mug cake: Jednoduchá a rychlá snídaně pro ty, co chtějí zhubnout.

Hana Jordánová | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Zimní sezóna se pomalu chýlí ke konci a kouzelné Tyrolsko už se připravuje na tu letní

Dům a zahrada

Vyrobte si policový díl na kořenky či jiné potraviny

Bydlení

Chcete-li zrenovovat podlahu rychle a jednoduše, použijte samolepicí čtverce

Zavřít reklamu