Menopauza je strašák pro ženy. Víme, jak lze zmírnit průvodní jevy

Stáří jednou dostane každého z nás
📷
Další 3 fotografie v galerii
 Zdraví 
11. března 2020 07:30 / Depositphotos
  2   0
Menopauza neboli klimakterium se pro ženy ve středním věku stává strašákem. Ze všech stran slyší, jaké problémy jsou s tímto obdobím spojené a jaké je čekají náročné a těžké roky. Bolesti hlavy, deprese, nedostatek spánku apod. Poradíme vám, jak zmírnit průvodní jevy menopauzy.

V první řadě si musíme uvědomit, že menopauza je přirozeným obdobím každé ženy a každá si jím bohužel musí projít. Každá žena jej ovšem snáší jinak intenzivně. Ženě ubývají pohlavní hormony estrogen a progesteron, dochází k útlumu funkce vaječníků, zastavuje se menstruační činnost a postupně zcela vymizí schopnost otěhotnět.

Stejně jako řeší každá žena jiné problémy, různí se i věk, ve kterém k menopauze dochází. Rozpětí je zhruba 40 – 55 let. Rozdílná je i doba, po kterou problémy přetrvávají. Některá žena pociťuje jen mírné příznaky třeba jen půl roku, jiná se s těžkými problémy potýká i několik let.

S námi menopauzu zvládnete lépe

Pro ženy je to zcela přirozený jev, kterému se nedá ubránit, ovšem lze poměrně snadno odstranit nepříjemnosti s ní spojené.

Příznaky menopauzy

  • návaly, pocení
  • vysychání pokožky a sliznic, sucho v ústech
  • podrážděnost, nesoustředěnost a zapomínání
  • poruchy spánku
  • deprese
  • osteoporóza (řídnutí kostí)
  • snížená schopnost udržení moči
  • vypadávání vlasů, zubů
  • zhoršení zraku

Jak eliminovat příznaky menopauzy?

  • dostatkem pohybu na čerstvém vzduchu
  • dostatečnou osobní a intimní hygienou
  • vhodnými doplňky stravy, bylinkovými čaji a podobně

Úlevu při klimakterických potížích můžete nalézt v čisté přírodě. Pozitivní vliv má užívání přírodních preparátů obsahujících takzvané fytoestrogeny. Tyto látky, podobné v ženském těle přirozeně se vyskytujícím estrogenům, naleznete v obilovinách, zelenině, luštěninách i některých bylinkách. V organismu mohou působit jako slabá forma estrogenu a některé z nich mají dokonce pozitivní vliv na hladinu cholesterolu.

V současné době je velmi rozšířenou alternativou užívání nehormonálních přírodních doplňků stravy. Jejich výhodou je vysoká bezpečnost, minimum vedlejších účinků a překvapivě vysoká účinnost. Obsahovat mohou například třezalku tečkovanou nebo ploštičník hroznatý, který obsahuje glykosidy a terpeny – látky, jež svými účinky napodobují funkci estrogenů, které jsou účinné při gynekologických obtížích v období okolo menopauzy. Extrakt z rostliny byl klinicky ověřován, vysokou účinnost na všechny fyziologické projevy menopauzy přitom potvrdily četné studie. V současnosti je proto považován za nejlepší nehormonální alternativu pro období menopauzy.

V první řadě však volte vhodnou stravu. V pozdějším věku se výrazně mění metabolismus, který si už jednoduše s dortem před spaním neporadí a cukry a tuky si hezky uloží. Raději se zaměřte na dostatek vitaminů, ovoce a zeleniny a dostatek tekutin. Důležitá je také úprava stravy. Žádná dieta, jen zkuste co nejvíce vynechat pečivo, tučné maso a jíst po menších dávkách několikrát denně, nejpozději asi 3 hodiny před spaním. Uvědomte si, že neexistuje žádná zázračná pilulka, po které ihned zhubnete. A pokud vás o tom přesvědčují všudypřítomné reklamy, tak na to rychle zapomeňte. Navíc hubnutí po osmi kilech za týden po pilulkách není vůbec zdravé, budete možná hubenější, ale také budete vypadat starší kvůli povislé kůži, která už v tomto věku postrádá pružnost. No a zapomenout nesmíme ani na jo jo efekt. Jistě hubnutí po menopauze je těžší než ve dvaceti, ale je možné jedině vaším přičiněním. Ovšem nejlepší je raději vůbec nepřibrat. Přibírání nejenže většině žen nijak nepřidá na už tak menopauzou rozkolísané náladě, ale navíc s sebou nese i řadu zdravotních problémů. Ale na vině nejsou pouze hormony, ty se na přibývání na váze podílí jen minimálně.

Pokud se tedy obáváte, že v období přechodu přiberete, měly byste se postarat o to, abyste si udržely dostatek pohybu. Samozřejmě je nutné brát ohled na slábnoucí kondici a další fyziologické změny doprovázející stárnutí a volit vhodné cvičení či aktivity – třeba plavání či nordic walking.

Některé ženy, které přiberou na váze v období menopauzy, mají obavy, že se už partnerovi nebudou líbit a díky tomu že přestane jejich sexuální život, anebo si partner najde mladší ženu. Oba tyto problémy ale můžete snadno překonat, pokud se jimi nebude stresovat a vyhnete se ve svém vztahu stereotypu. I ve zralém věku můžete mít bohatý sexuální život. 

Nezapomínejte, že pravidelná fyzická aktivita udržuje vaše tělo vitální, podporuje růst svalové hmoty a odbourává nadbytečné tuky. Stejně tak celkově zpevňuje kostru a celé tělo. V období menopauzy se o své tělo musíte starat více než kdykoli předtím. O rozdílu mezi klimakteriem a menopauzou si přečtěte zde.

Menopauza není konec života, sexu, ani se nemusíte vzdávat svých dosavadních aktivit. Je to jen začátek nové moudrosti. A i když při ní musíte překonávat určité potíže, dá se přežít.

Hana Jordánová | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Pohádková země, která vám nabízí exotiku, rozmanitou přírodu i nečekaně krásné pláže

Dům a zahrada

Gril před použitím můžete vyčistit pomocí mýdlové vody a jedlé sody

Bydlení

Skladování nádobí do myčky má svá pravidla. Je důležité je dodržovat

Zavřít reklamu