Po fialových bramborách nepřiberete, zato vám sníží tlak a ochrání před trombózou

Pravidelná konzumace fialových brambor se vyplatí
📷
Další 3 fotografie v galerii
 Zdraví 
22. července 2020 08:24 / Depositphotos
  5   0
Přesto, že historie fialových brambor je dlouhá, stále se u nás jedná spíše o raritu. Pokud ale na fialově zbarvené brambory v obchodě narazíte, zkuste je. Kromě toho, že jsou chutné, tak jsou také velmi zdravé.

Fialové brambory původně pocházejí z Peru a Chile. Po španělské kolonizaci amerického kontinentu se postupně i s jinými druhy dostaly brambory do Evropy. Fialová odrůda Vitelotte si našla své místo především ve francouzské Pikardii. Fialových brambor ale existuje více druhů, jeden z nich, nazvaný Valfi, vyšlechtili dokonce Češi.

Mnozí lidé si brambory odpírají s tím, že se po nich snadno přibere na váze. Ve skutečnosti to tak úplně není a už vůbec se to netýká fialových brambor. Ty chutnají stejně jako jejich rozšířenější žluté příbuzné, ale obsahují podstatně více antioxidantů. Až zjistíte, jak moc jsou fialové brambory zdraví prospěšné, určitě se po nich taky poohlédnete.

Vitaminová bomba

Fialové brambory jsou velmi dobrým zdrojem mnoha minerálů (draslík, hořčík, železo, vápník) a vitaminů (A, B1, B2, B6, C).  Kromě sacharidů navíc obsahují i jisté množství vlákniny a bílkovin. Ze zajímavějších látek v nich najdete ještě antokyany, karotenoidy a kyselinu fenolovou i chlorogenovou. Podle vědeckého výzkumu, provedeného na pensylvánské univerzitě Scranton, lidé, kteří po dobu jednoho měsíce jedli během oběda nebo večeře šest až osm menších brambůrek fialové barvy, měli měřitelně nižší tlak a zároveň nepřibrali ani kilo navíc. V jiném výzkumu se zase zjistilo, že při pravidelné konzumaci těchto brambor klesá úroveň rakovinových markerů spojených s karcinomem tlustého střeva. Zároveň podporují paměť a zrak.

Chuť stejná, ale jsou zdravější

Někoho může od konzumace fialových brambor odradit právě barva, ve skutečnosti však chutnají stejně jako ty klasické žluté. Fialové brambory však mají dvakrát až třikrát vyšší antioxidační kapacitu. Přítomné antioxidanty aktivně působí proti volným radikálům, které se nacházejí v celém těle. Zmíněný pigment antokyan je zároveň absorbován do krevního řečiště, což má hojivý účinek na játra a velmi příznivý vliv na řízení krevního tlaku.

Kromě toho mohou antokyany přítomné ve fialových bramborách bojovat proti oxidačním stresorům, které způsobují různá onemocnění a bývají spojovány s rakovinou a růstem rakovinných buněk obecně. Tento fytochemikál také podporuje zdraví mozku a kognitivní funkci, což z něj činí potravu proti stárnutí.

Jak už jsme uvedli výše, fialové brambory jsou bohaté na kyselinu chlorogenovou, která nejen snižuje krevní tlak, ale také rozbíjí krevní sraženiny a znemožňuje enzymatickou aktivitu prokoagulačních proteinů a peptidů, čímž slouží jako prevence trombózy.

Fialové brambory obsahují také vlákninu, která není rozpustitelná ve vodě. Tento druh je vhodný pro vytrvalostní sportovce, protože poskytuje velkou hladinu energie na dlouhou dobu.

Jak fialové brambory připravit

Fialové brambory můžete připravit stejně jako jakékoliv jiné. Hodí se do salátů, lze je vařit, péct, smažit nebo třeba i připravit z nich bramborovou kaši. Pokud však chcete využít léčivé efekty fialových brambor, tak je nesmažte. Tímto způsobem přípravy ztrácí naprostou většinu zdraví prospěšných látek. V ideálním případě je pečte nebo vařte ve slupce. I běžné brambory vás ale vyléčí třeba z chřipky, když je správně uvaříte.

Marie Popelková | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Poznejte mimořádně krásné pobřeží a opravdový klenot Itálie

Dům a zahrada

Nezkazte si grilování špatným masem. Poradíme, jaké maso zvolit, abyste si užili gastronomický zážitek

Bydlení

Tipy, na čem všem můžete v létě výrazně ušetřit

Zavřít reklamu