Omega mastné kyseliny jsou potřebné pro naše zdraví. Pozor ale na jejich nevhodný poměr

Správný poměr těchto kyselin je klíčový
📷
Další 4 fotografie v galerii
 Zdraví 
19. října 2020 12:07 / Depositphotos
  2   0
Určitě jste už slyšeli, že omega mastné kyseliny jsou potřebné pro naše zdraví. Je to pravda, ale má to jeden háček. Tím je správný poměr těchto kyselin.

Omega mastné kyseliny se dělí podle toho, na kterém pořadí mají dvojnou uhlíkovou vazbu. Rozlišujeme tak omega 3, omega 6 a omega 9 mastné kyseliny. Toto platí u nenasycených mastných kyselin. Ty nasycené žádnou dvojnou uhlíkovou vazbu nemají. Příkladem může být kyselina palmitová a stearová. Rozdíly mezi jednotlivými kyselinami jsou pochopitelně mnohem složitější, ale pro naše účely jsou další podrobnosti zbytečné. Řeč bude každopádně o kyselinách nenasycených.

Omega-3-6-9

Naše tělo si umí poradit a vytvořit omega-9 mastné kyseliny. Tyto kyseliny navíc získáváme například z olivového oleje. Omega-3 a omega-6 potřebujeme získat z vnějších zdrojů, což není v současnosti příliš jednoduché. Omega-6 najdeme ve slunečnicových semínkách, v sóji, v arašídech či vlašských ořeších. Vzhledem k tomu, jak často se v naší stravě objevují výrobky, které obsahují třeba právě slunečnicový olej, je jasné, že těchto mastných kyselin budeme mít patrně dostatek. Otázkou ale je, jak jsme na tom s příjmem omega-3 nenasycených mastných kyselin.

Omega-3

Právě nedostatek omega-3 mastných kyselin je problémem, který způsobuje mnohé potíže současnému člověku. Tyto kyseliny jsou obsaženy v tučných rybách. Může jít o mořské ryby, jako je losos, tuňák, makrela či sardinky, ale také o sladkovodní ryby. Kapr, pstruh, úhoř či sumec jsou určitě skvělými příklady. Něco málo zastanou i vlašské ořechy. Rostlinné omega-3 ale nestačí, neboť by nám tak některé důležité omega-3 kyseliny chyběly.

Správný poměr

Uvádí se, že správný poměr při příjmu omega-6 a omega-3 je asi 4 : 1, případně dokonce jen 3 : 1. Poměr 5 : 1 se uvádí v některých materiálech jako opravdu hraniční. Přitom není problém najít osoby, které mají tento poměr asi 25 : 1 či dokonce ještě více. Z tohoto pohledu je jasné, kde je třeba ubrat a kde přidat. Užívat proto potravinové doplňky, které mají zastoupeny všechny mastné kyseliny nedává tudíž dobrý smysl, neboť tím ještě nerovnováhu více posilujeme. Cílem našeho snažení by proto mělo být snížení příjmu omega-6, kterých máme nadbytek, a zvýšení příjmu omega-3.

Projevy nedostatku omega-3

Nízký příjem a nerovnováha mezi omega-3-6-9 se projevují zejména ve sklonech k depresím, ve vysoké hladině špatného cholesterolu, v rozvoji rakoviny prsu, nadváze, cukrovce. Podstatný je zejména protizánětlivý účinek, který získáváme jednak díky dostatku omega-9, ale hlavně díky správnému poměru omega-6 a omega-3. Vedle toho mají omega-3 mastné kyseliny zásadní vliv na kvalitu vidění, protože ovlivňují stav naší sítnice. Podstatné jsou i při těhotenství, kdy brání rozvoji ADHD, autismu a mozkové obrny u vyvíjejícího se dítěte. Díky omega-3 se snižuje pravděpodobnost infarktu a mrtvice. Správný příjem omega kyselin vám pomůže zatočit s obezitou, vysokým krevním tlakem, inzulínovou rezistencí, zvýšenými krevními tuky a dalšími civilizačními chorobami. Jaký blahodárný vliv má konzumace ryb, si můžete přečíst v článku zde.

Bronislava Silná | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Hoďte sychravé počasí za hlavu. Užijte si úchvatné moře i teplé dny plnými doušky

Dům a zahrada

Je čas pro přípravu hmyzího hotelu. Včelky vám budou vděčné a na jaře užitečné

Bydlení

Jak v zimě sušit prádlo v domácnosti, aby se kvůli němu v místnosti netvořily plísně

Zavřít reklamu