Mobil člověku dokáže usnadnit život, ale také mu ho zničit. Zjistěte, zda netrpíte nomofobií

Nomofobii je třeba léčit
📷
Další 3 fotografie v galerii
 Ostatní 
21. prosince 2020 11:42 / Depositphotos
  1   0
Mobil už dnes považuje většina lidí za naprostou samozřejmost, mnozí jich používají i několik. Jenže tento výdobytek moderní doby s sebou nepřináší jen pozitiva, ale i negativa. Roste například počet lidí s nomofobií, tedy závislostí na svém mobilu či tabletu.

Za vynálezce mobilního telefonu je považován Martin Cooper, který vůbec první mobilní telefon předvedl 3. dubna roku 1973. Teprve o deset let později se začaly první mobilní telefony vyrábět sériově. A rozhodně nešlo o levnou záležitost, kdo chtěl tehdy mobil mít, zaplatil za něj 3995 dolarů. Dnes už v rámci různých reklamních kampaní můžete mobil získat i za korunu a telefon do ruky se stal věcí denní potřeby.

Jenže mobily nepřinesly jen zjednodušení komunikace, ale mnozí lidé se na přístrojích či mobilním signálu stali závislí. Řeč je o takzvané nomofobii. Kdo jí trpí, má strach z toho, že bude muset být bez mobilu. A lidí takto závislých na mobilu je čím dál více, a to napříč všemi věkovými kategoriemi.

Co je to nomofobie

Nomofobie (z anglického no mobile phone phobia) je poměrně nová psychiatrická porucha, která je popisována ve vzrůstající míře od začátku 21. století. Jde o úzkost ze ztráty mobilního signálu, případně ze ztráty funkčního mobilního telefonu.

Porucha ve skutečnosti není klasickou fobií, jde spíše o typ úzkostné poruchy. Nomofobici cítí úzkost z možnosti poruchy mobilního telefonu, která se vystupňuje v situaci, kdy k něčemu podobnému dojde (výpadek mobilní sítě, porucha přístroje, vybití baterie přístroje). Pak většinou následuje akutní stresová reakce, panikaří a objevují se u nich fyzické příznaky, jako je bušení srdce, třes rukou, pocity dušnosti apod. Lidé s nomofobií tráví se svým telefonem nadměrné množství času a opakovaně kontrolují stav signálu a baterie.

Existuje několik studií

Jedna z prvních studií, které se zaměřily na prevalenci nomofobie, se uskutečnila ve Velké Británii (Daily Mail Online, 2008). Podle ní trpí nomofobií 53 % britských uživatelů mobilních telefonů. Podle autorů studie nomofobii vyvolává např. obava, že nemáme kredit, že máme vybitou baterii, že jsme v oblasti bez signálu apod.

Zajímavé výsledky poskytuje také studie, která se uskutečnila v Indii (Murthy, 2012). 45 % sledovaných osob ve věku 18 až 30 let vykazovalo příznaky nomofobie, přičemž předcházející studie z roku 2009 naměřila úroveň pouze 20 % (Dixit et al., 2010).

Další studie se uskutečnila na vzorku 537 tureckých vysokoškolských studentů a její výsledky dokazují, že 42,6 % z nich nomofobií skutečně trpí. Studie také potvrzuje, že se častěji oběťmi nomofobie stávají dívky než chlapci (C. Yildirim, Sumuer, Adnan, & Yildirim, 2015).

Pro Českou republiku zatím žádné relevantní údaje nejsou, nicméně se podle odborníků nebudou moc lišit od výše popsaných studií, nomofobií tak i u nás trpí přibližně každý druhý člověk.

V USA, kde se používání chytrých telefonů a elektronických zařízení těší velké oblibě, se více než polovina dospělých dívá na displej svých mobilních zařízení několikrát za hodinu, přičemž 11 % lidí dokonce mobil sleduje každých několik minut. A sociální sítě a jejich oznámení nás nenechají v klidu ani vteřinu. Téměř 1 z 10 Američanů přiznává, že používá mobilní telefon i během milování.

Diagnostika a léčba

Diagnóza je stanovena na základě psychiatrického vyšetření, které potvrdí nenormálně silnou úzkost nemocného. "Základním léčebným přístupem je pak psychoterapie, při které se člověk učí se svým strachem zacházet a snaží se tlumit jeho projevy. Pomoci mohou léky ze skupiny antidepresiv a léků proti úzkosti," podotkl lékař Jiří Štefánek.

Jak se můžete sami otestovat

Úroveň nomofobie se testuje pomocí tzv. NMP-Q dotazníku, který byl vytvořen výzkumníky z Iowa State Univerzity (Caglar Yildirim & Correia, 2015). Test obsahuje celkem 20 otázek - ke každé otázce přiřadíte hodnotu 1 (naprosto nesouhlasím) až 7 (silně souhlasím).

1. Cítil bych se nepříjemně bez neustálého přístupu k informacím prostřednictvím svého mobilního telefonu.
2. Naštval bych se, kdybych se nemohl podívat na informace na mém mobilním telefonu, když bych to chtěl udělat.
3. Znervózňovalo by mě, pokud bych nemohl na svůj mobilní telefon přijímat zprávy (události, počasí atd.).
4. Rozčílil bych se, kdybych nemohl používat mobilní telefon a jeho možnosti, když bych to chtěl udělat.
5. Vyděsilo by mě, kdyby mi v telefonu došla baterie.
6.  Zpanikařil bych, kdybych vyčerpal svůj měsíční datový limit nebo by mi došel kredit.
7. Kdybych neměl dostupný signál operátora nebo se nemohl připojit k Wi-Fi, pak bych neustále kontroloval, jestli už signál mám nebo jestli už je Wi-Fi dostupná.
8. Kdybych nemohl používat svůj mobilní telefon, bál bych se někde uvíznout.
9. Kdybych nemohl chvíli svůj mobilní telefon používat, cítil bych nutkání ho zkontrolovat.

Když s sebou nemám svůj mobilní telefon...

10. Cítil bych se nervózní, protože nemohu okamžitě komunikovat se svou rodinou nebo přáteli.
11. Bál bych se, protože by mě nemohla moje rodina nebo přátelé kontaktovat.
12.  Cítil bych se nervózní, protože bych nemohl přijímat SMS zprávy a hovory.
13. Byl bych nervózní, protože bych nebyl v kontaktu se svou rodinou a přáteli.
14. Byl bych nervózní, protože bych nevěděl, jestli mě někdo nechtěl zastihnout.
15. Byl bych nervózní, protože by byl přerušen můj trvalý kontakt s rodinou a přáteli.
16. Byl bych nervózní, protože bych byl odpojen od mé on-line identity.
17. Cítil bych se nepříjemně, protože bych nemohl aktualizovat informace ze svých sociálních sítí a on-line médií (v originále I could not stay up-to-date with social media).
18. Cítil bych se nepříjemně, protože bych nemohl přijímat upozornění na aktualizace od mých kontaktů v rámci sociálních sítí a on-line médií (v originále I could not check my notifications for updates from my connections and online networks).
19. Byl bych nervózní, protože bych nemohl kontrolovat e-maily.
20. Měl bych divný pocit, protože bych nevěděl, co dělat.

Výsledky

20: Nejste nomofobik. Máte zdravý vztah ke svému mobilnímu zařízení a nemáte problém být od něj oddělen.
21-60: Mírná nomofobie. Jste trochu nervózní, když zapomenete svůj telefon na den doma nebo uvíznete někde bez Wi-Fi signálu, ale v zásadě netrpíte žádnou větší úzkostí.
61-100: Střední nomofobie. Jste ke svému přístroji připojen. Často kontrolujete aktualizace, když jdete po ulici nebo hovoříte s přáteli, občas cítíte úzkost, když jste odpojen. Měl byste zahájit detox.
101-120: Těžká nomofobie. Bez svého mobilu nejste schopen fungovat ani minutu, neustále jej kontrolujete. Je to první věc, kterou ráno kontrolujete, poslední věc, kterou kontrolujete v noci. Mobil dominuje většině vašich každodenních aktivit. Je třeba zasáhnout a zahájit detox. O netolismu, tedy závislosti na internetu, jsme psali zde.

Marie Popelková | inStory.cz
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Žhavý tip na zářijovou dovolenou. Klid, pohoda a vynikají jídlo je tady samozřejmostí

Dům a zahrada

Začíná období dýní. Je potřeba sklidit je ve správný čas, jinak vám do jara nevydrží

Bydlení

Podzim je ideální čas na stavbu skleníku. Díky němu se budete z bohaté úrody těšit dříve

Zavřít reklamu