Maliny rychle rostou a plodí sladké bobule, které mají výborný vliv na lidské zdraví

Maliny i další bobuloviny mají silné účinky na zdraví
📷
Další 3 fotografie v galerii
 Zdraví 
21. června 2021 11:20 / Pixabay
  117   0
Ovoce a zelenina rozhodně patří mezi zdravé potraviny, které stojí za to zařadit do jídelníčku. Maliny i některé další bobuloviny svými účinky překvapí. Máme další informace.

Maliny začnou brzy dozrávat. Koupit čerstvé z dovozu není problém. Rovněž mražených malin bývá dostatek. V čem nám pomohou a prospějí? Pokusíme se stručně odpovědět.

Obsah účinných látek

Maliny obsahují poměrně značné množství vitaminu C. Když sníte 100 gramů malin, získáte prakticky polovinu denní dávky tohoto významného vitaminu. Přitom z hlediska kalorií nejde o žádnou kalorickou bombu. Obsah sacharidů je kolem devíti procent konzumovaného množství. Množství přijatých kalorií je pak zhruba polovinou množství v gramech. Jestliže tedy sníte 100 gramů malin, přijmete asi 50 kcal energie. Vedle vitaminu C je hojně zastoupen mangan, ale také vláknina, které mají maliny vcelku požehnaně, asi kolem 15 procent denního příjmu na sto gramů. Je tu také vitamin K i mnohé další vitaminy a prvky. V menší míře tu jsou vitaminy z řady B, vitamin E, ale také železo, hořčík, fosfor, draslík a měď.

Jak maliny prospívají

Základní působení malin je antioxidační. Tím pádem maliny snižují riziko rakoviny, diabetu, onemocnění srdce a cév. Vedle antioxidačních účinků je ve hře i zřetelné omezování zánětlivých procesů v těle, což také působí blahodárně proti výše uvedeným chorobám. Maliny jsou považovány i jako vhodný prostředek na hubnutí. V tom pomáhá i obsah vlákniny a taninů. Některé z taninů umí blokovat i rakovinné buňky. Prováděly se studie u pacientů s rakovinou tlustého střeva, prostaty, prsu nebo dutiny ústní. Jiné studie se zaměřovaly spíš na myši a laboratorní potkany, studie na lidech se teprve čekají. Maliny působí i jako elixír mládí, protože umí zmírnit projevy kloubních zánětů a díky antioxidačním účinkům zmírňují známky stárnutí.

Jak konzumovat

Existují různé výrobky, které se snaží předkládat maliny ve formě koncentrátů. Tyto přípravky nejsou tak docela odzkoušené. Lze proto zatím považovat za nejlepší konzumaci malin čerstvých, případně mražených hned po sklizni a bez přidání cukrů. Na trhu se objevují i maliny sušené mrazem. Díky těmto možnostem by se mohly stát maliny součástí běžného jídelníčku. Hodí se jíst je jen tak jako zdravou sladkost. Můžete si je přidat do bílého jogurtu, lze jimi posypat zákusky. Mohou být součástí nejrůznějších dortů a polev. Nejlepší je, pokud tyto zákusky připravíte buď jen s přírodním cukrem, anebo se sladidlem na bázi čekankového sirupu. Podobně z mražených malin lze pouhým rozmixováním se smetanou a s přidaným čekankovým sirupem připravit výtečnou domácí zmrzlinu.

Nejen plody ale i listy

Neměli bychom zapomenout, že maliník má své účinky uložen i v listech. Připravuje se z nich čaj. Dvě lžičky listů přelijeme dvěma deci vroucí vody a necháme deset minut louhovat. MUDr. Miroslava Kolínková připomíná močopudné účinky malinového listí.

„Čaj působí detoxifikačně, tlumí menstruační i střevní křeče, pomáhá proti průjmům a zánětům.“

Jinou možností je dát na dvě lžíce listů dvě deci pálenky a nechat macerovat dva týdny. Pravidelně protřepáváme a pak užíváme třikrát denně třicet kapek po dobu dvaceti dnů. V kombinaci s jahodníkovým a ostružinovým listím připravuje maliník ženy k porodu. Tato směs se může podávat po 34. týdnu těhotenství. I použití některých dalších bylinek v těhotenství je třeba uvážit. Zajímavý je v této souvislosti třeba článek zde.

Zdroj info: ordinace.cz

Bronislava Silná | inStory.cz
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Cestovatelská mapa se opět mění. Připravte se na velké komplikace

Dům a zahrada

Pro bohatou úrodu okurek přidejte do zálivky obyčejný cukr

Bydlení

Nápady, jak vybavit dětský pokoj malému školákovi předtím, než začne nový školní rok

Zavřít reklamu