Vyvarujte se nejčastějších chyb. Zatočte s obezitou jednou provždy! 2. díl

Zelenina a maso tvoří dobrý základ zdravé stravy
📷
Další 2 fotografie v galerii
 Zdraví 
28. listopadu 2016 11:19 / internet
  5   3
Češi patří k nejobéznějším národům světa. Umíráme předčasně na nemoci srdce, na rakovinu a řada lidí se ke stáru nemůže ani pohnout, protože je bolí klouby. V čem je problém? Můžeme si pomoci sami, nebo jsme odkázáni na polykání tablet na vysoký tlak a cholesterol?

V dnešním pokračování seriálu se zaměříme na jídelníček, který je vhodný při změně stravovacího stylu. První díl si můžete přečíst zde. 

Pár rad z minulého dílu

Minule jsme si říkali, že je dobré mít mezi jídly delší pauzy. Pokud jsme zvyklí snídat, večeříme včas a už potom nic nejíme. Pokud nesnídáme, klidně si dejme druhou večeři třeba o půlnoci. Tuk v potravě není náš nepřítel, protože ho nutně potřebujeme k činnosti našeho těla. Problémem je naopak pečivo a cukr. Cvičení je fajn, ale pro zhubnutí je rozhodující jídelníček. Pohyb tvaruje naše tělo a přidává svalovou hmotu a pozitivně ovlivňuje metabolismus.

Co rozhodně nejíst?

Odborníci stále častěji upozorňují na škodlivost různých obilovin a škrobů. Zejména je problematická pšenice, která obsahuje obrovské množství lepku a je navíc kvůli šlechtění hodně odlišná od odrůdy, která se používala dříve. Chcete-li zhubnout, je žádoucí vyřadit z jídla pečivo a mouku všeobecně. Také je potřeba radikálně omezit škroby, například brambory, ale i další přílohy, které obsahují mnoho sacharidů a žádnou vlákninu. A samozřejmě z našeho jídelníčku musí zmizet cukry a to v jakékoli podobě. S rozvahou je možné jíst ovoce, ale nesmí se to s ním přehánět. Je velmi žádoucí vynechat pokrmy průmyslově připravované, plné éček, glutamanu a dalších chemických příměsí. Při nákupech stojí za to studovat etikety a složení.

Co je naopak vhodné?

Výborná je zelenina. Listová obsahuje méně sacharidů, ale nevadí i ta „sladší“, jako jsou rajčata, papriky a další druhy. Samozřejmě maso, sýry, vejce. Z příloh lze doporučit fazole, cizrnu, čočku, rýži natural. Z pečiva malé množství žitného Knäckebrotu, případně žitného chleba. Množství tohoto zdravého pečiva by ale nemělo být příliš velké. Saláty se nebojíme kombinovat se zakysanou smetanou bez přidaného škrobu nebo i s majonézou, nejlépe domácí. V rozumné míře se dají využít i ovesné vločky – například jako pojivo do sekané. Rozemleté se hodí i k zahuštění omáček. K pití káva, čaj, voda, neochucené minerálky. Lze přidat citron.

Jaké výsledky lze čekat?

Pokud vyloučíte zcela pečivo (včetně zdravého), škroby a cukr, zjistíte, že už po jednom dni vaše váha klesne. To je ale spíš uvolněná voda. Překvapení nastane později. Ačkoliv nehladovíte, ale naopak jíte i relativně velké porce, kila jdou dolů, oblečení na vás visí a musíte obměnit šatník. Záleží na výchozí váze a tělesné konstituci, ale není problém během půl roku shodit třeba 30 kg. Proces se pak sám zbrzdí a posléze zastaví, takže se nemusíte obávat. Jen je třeba se rozhodnout, že s uvedeným stylem budete chtít pokračovat. Příště si vysvětlíme, proč to tak funguje. Zde je další díl.

Bronislava Silná | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Máte rádi televizní soutěže? Vydejte se po stopách té nejznámější

Dům a zahrada

Zahradní vysavač vám pomůže nejen s listím

Bydlení

Do sušičky můžete dát i jemné prádlo, boty nebo hračky. Chce to jen jednu vychytávku

Zavřít reklamu