Vitaminy jsou pro stav kůže velmi důležité. Každý dokáže pleti pomoci trochu jinak

 Krása 
17. prosince 2019 16:05 / Marie Popelková
  0
📷
4 fotografie v galerii
Pleti je třeba dodat správné vitaminy Depositphotos
Při výběru vitaminů lidé často myslí na své vlasy nebo nehty, ale už ne tolik na svou pleť. Přitom i pro kůži jsou vitaminy velmi důležité. Každý dokáže pleti pomoci trochu jinak.

Dostatečný přísun správných vitaminů je pro kůži stejně důležitý jako pro zbytek těla. A které vitaminy a jak vaší pleti prospějí?

Vitamin A

Reguluje dělení buněk a částečně tak brání vzniku rakoviny. Je nezbytný pro správné fungování zraku, zpomaluje vývoj šerosleposti. Jeho nedostatek se projevuje mimo jiné i zánětem očního víčka - takzvaným ječným zrnem.

Jak pomáhá kůži:

  • Zpomaluje projevy stárnutí kůže a zvyšuje její odolnost syntézou bílkovin.
  • Zvyšuje průtok krve a tím napomáhá k lepší hydrataci pokožky.
  • Urychluje hojení kůže spálené sluníčkem.
  • Pomáhá při prevenci černých teček.

Kde jej najdete:

Mrkev, máslová dýně, meruňky, brokolice, mango, hovězí játra.

Vitamin B2

Podporuje správné fungování nervové soustavy, společně s železem napomáhá vzniku červených krvinek a ovlivňuje zdraví kůže i zraku. Dobře působí proti migrénám. Při nedostatku vitaminu B2 praskají koutky úst a na spodním rtu vznikají svislé čárky a tenké vrásky. Ačkoliv časem mizí, ret zůstává svraštělý

Jak pomáhá kůži:

  • Vytváří látky podporující antioxidanty. Uklidňuje tak svědivou pokožku.
  • Hydratuje pleť.
  • Pomáhá buněčnému dýchání.
  • Omezuje loupání kůže antioxidačními procesy.

Kde jej najdete:

Brokolice, houby, ústřice, jogurt, sója.

Vitamin B3

Pomáhá od bolestí hlavy, zmírňuje deprese, snižuje cholesterol i vysoký krevní tlak. Nedostatek vitaminu B3 se na kůži projevuje otoky, rudými skvrnami, drsnou a loupavou kůží.

Jak pomáhá kůži:

  • Přispívá k ochraně před některými druhy kožní rakoviny.
  • Redukuje produkci kožního mazu a předchází tak tvorbě akné.
  • Hydratuje pleť.
  • Zlepšuje ochranné vlastnosti kůže.

Kde jej najdete:

Tuňák, brambory, rajčata, kuřecí prsa, hrách, fazole.

Vitamin B6

Umožňuje růst buněk, podílí se na metabolických reakcích v mozku a pomáhá tvořit neurotransmitery, které přenáší informace v nervové soustavě. Nedostatek vitaminu se projevuje podélnými rýhami na nehtech. Podle nových studií může zmírňovat ranní nevolnosti při těhotenství.

Jak pomáhá kůži:

  • Pomáhá léčit ekzém, protože urychluje metabolické a chemické reakce v buňkách.
  • Hydratuje pleť.
  • Reguluje hormony a tím bojuje proti akné i kožním skvrnám.

Kde jej najdete:

Banány, brokolice, vodní meloun, rýže, kuřecí prsa, špenát.

Vitamin B7

Je také známý jako vitamin H, podle německého slova Haut - kůže. Patří mezi vitageny, které jsou zdrojem energie a štěpí cukry, tuky i bílkoviny. Pomáhá s léčbou cukrovky, zpevňuje kůži, vlasy i nehty a zabraňuje šedivění vlasů.

Jak pomáhá kůži:

  • Obnovuje hydrataci kůže zvýšením produkce mastných kyselin.
  • Uklidňuje svědivou pokožku.
  • Pomáhá tělu lépe se vypořádat s ekzémem.
  • Bojuje proti seboroické dermatitidě - kožnímu onemocnění projevujícímu se lupovitými zánětlivými ložisky kůže.

Kde jej najdete:

Zelený hrášek, květák, mandle, vlašské ořechy, losos, sója.

Vitamin C

Antioxidant, který posiluje imunitní systém, se nachází v nejvyšších vrstvách pokožky (epidermis) i v hlubší vrstvě kůže (dermis). Zlepšuje prokrvení a urychluje přísun živin. Tím udržuje pokožku zdravou.

Jak pomáhá kůži:

  • Redukuje poškození buněk a napomáhá hojení ran díky ochraně těla před volnými radikály.
  • Podporuje funkci opalovacích krémů ochranou kůže před škodlivým UV zářením.
  • V kombinaci se zinkem a mědí udržuje elasticitu pleti.
  • Snižuje produkci melaninu a zesvětluje pleť.

Kde jej najdete:

Rajčata, kiwi, grepy, jahody, špenát, červené papriky, pomeranče.

Vitamin D

Podporuje imunitní systém, zlepšuje funkci svalů i mozku a pomáhá správnému fungování slinivky. Jedním z nejlepších zdrojů vitaminu D je sluneční záření. Pro dostatečnou tvorbu vitaminu stačí kůži dopřát přibližně 10 minut vystavení slunečním paprskům.

Jak pomáhá kůži:

  • Obnovuje kožní buňky a zmírňuje ekzémy.
  • Omlazuje zralou pleť.
  • Kontroluje přirozené ochranné mechanismy kůže.

Kde jej najdete:

Losos, kefír, treska, olej z tresčích jater, jogurt.

Vitamin E

Zlepšuje imunitní systém, podporuje správné fungování nervového systému a zlepšuje zrak. Především v kombinaci s vitaminem C pohlcuje škodlivé UV záření a chrání tak kůži.

Jak pomáhá kůži:

  • Podporuje cirkulaci krve a tím napomáhá k léčení kožních zánětů.
  • Díky svým antioxidačním účinkům zjemňuje drsnou pleť, zmenšuje vrásky a kožní rýhy.
  • Zesvětluje tmavé tečky.

Kde jej najdete:

Avokádo, slunečnicová semínka, mandle, vlašské ořechy, krevety, tofu.

Vitamin F

Tělo si jej nedokáže vyrábět samo, musí se dodávat potravou. Podporuje funkci buněčných membrán, chrání játra a zabraňuje kornatění cév. Tento vitamin je důležitý pro správný vývoj dětí.

Jak pomáhá kůži:

  • Podílí se na tvorbě a funkci buněčných membrán a tím udržuje pleť pružnou a mladistvou.
  • Bojuje proti akné.
  • Podporuje obnovu kůže a tím podporuje hojení kožních nedokonalostí a jizev.

Kde jej najdete:

Vlašské ořechy, olivový olej, losos, avokádo, mandle, obilné klíčky.

Vitamin K

Podporuje srážlivost krve a tím pomáhá při hojení ran. Využívá se ale i při nadměrném menstruačním krvácení. Snižuje riziko vnitřního krvácení, proto jej lékaři dodávají před a po operacích. Je důležitý pro růst kostí a buněk.

Jak pomáhá kůži:

  • Redukuje tmavé kruhy pod očima, černé tečky i křečové žíly díky podpoře srážlivosti krve.
  • Ovlivňuje tvorbu pojivových tkání a tak zvyšuje pružnost pleti a zjemňuje vrásky.

Kde jej najdete:

Špenát, vejce, růžičková kapusta, zelí, zelené fazolky.

Nezapomeňte k dostatečnému příjmu vitaminů také přidat pohybové aktivity a dostatek kvalitního spánku, který je pro zdravou a krásnou pleť nezbytný. O tom, jaký negativní dopad má nedostatek spánku na zdraví, jsme psali zde.

Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Brad Pitt po delší době randí. Jeho vyvolenou je známá modelka, jež proslula pro své obnažené fotky a...

Styl

Byl to jen mýtus. Velké snídaně jsou sice důležité, ale s hubnutím nepomohou, potvrdila nová studie

Dům a zahrada

Dopřejte si vlastní ovoce i během zimních měsíců. Důležitá je zralost při sklizni a vhodná vlhkost při...