Luštěnin je mnoho druhů a každý druh má jiné účinky na naše zdraví

Luštěniny jsou výborné pro zdraví
📷
Další 3 fotografie v galerii
 Zdraví 
04. října 2020 08:19 / Pixabay
  3   0
Luštěniny jsou zdravé. Toto tvrzení beze zbytku platí. Víte ale, že ne každá luštěnina se hodí při určitých potížích? Pokud ne, tak si určitě přečtěte náš článek.

Luštěniny jsou levné, snadno dostupné superpotraviny, které se vyznačují velkým obsahem bílkovin a přiměřeným obsahem sacharidů. Navíc jsou plné různých dalších látek, takže působí pozitivně na různé zdravotní obtíže. Všechny luštěniny mají velký obsah vlákniny, kterou potřebujeme pro zdravé trávení.

Čočka je top

Toto hodnocení možná každý nesdílí, ale čočka patří rozhodně k nejlepším luštěninám. Je dostupná, levná, bohatá na bílkoviny. Má proti jiným luštěninám trochu méně sacharidů, takže je docela dobrá při redukční dietě. Záleží pochopitelně na přípravě. Klasicky uvařená a dochucená cibulkou je jistě výborná. Poněkud těžší variantou je čočka nakyselo. Ještě náročnější jsou pak třeba čočkové karbanátky, které ale výborně chutnají a nahradí dobře maso. Každopádně je čočka dobrým zdrojem železa a kyseliny listové. Železo postrádají často ženy. Kyselinu listovou pak potřebujeme k fungování mnohých vnitřních procesů a také pro dobrý stav naší nervové soustavy.

Cizrna je skvělá

Další naprostou bombou mezi luštěninami je cizrna. Někdy se jí říká římský hrách. Bílkovin obsahuje méně než čočka, ale zato má více železa, takže je určitě dobré ji konzumovat. Důležitá je i pro svůj obsah vitaminů řady B. I cizrnu je možné klasicky vařit podobně jako čočku. Navíc se z ní připravují různé pochoutky orientální kuchyně. Vedle humusu je to samozřejmě falafel.

Fazole jsou výborné

Fazole jsou skvělé pro svůj obsah vitaminů řady B, kyseliny listové, vitaminu E a karotenu. Mají také hodně hořčíku a draslíku, který mnoha lidem chybí. Také vápníku a mědi mají dost. Naopak jsou chudé na sodík. Z uvedeného vyplývá, že se uplatní u lidí, kteří potřebují snížit tlak, prospět svému srdci nebo upravit trávení. Fazole umí též snížit hladinu cholesterolu.

Sója má svá pro i proti

Sója je též skvělá. Ze všech luštěnin má nejvíc bílkovin a nejméně sacharidů. Potíž se sójou je ale v tom, že obsahuje některé látky, které brání vstřebávání živin, takže přílišné nasazení sóji ve stravě je na škodu. Používejte ji proto při potřebě dodat hodně bílkovin a při hubnutí. Jestliže chcete i tak sóju jíst, ale zbavit se jejích negativ, používejte sóju fermentovanou. Typicky jde o kvalitní sójovou omáčku nebo tempeh. Více o tempehu najdete třeba v článku zde.

Luštěniny nemusejí nadýmat

Mnoho lidí si stěžuje na to, že je luštěniny nadýmají. Většinou se tak děje proto, že je špatně připravujeme. Někteří lidé jsou také citlivější a na konzumaci luštěnin hůř reagují. Přitom není problém dát luštěniny na celou noc před vařením do vody. Přes noc namočené luštěniny se jednak rychleji uvaří, ale také přestávají nadýmat. Ale ani vaření se nesmí podcenit. Je třeba vařit opravdu do úplného změknutí. Pro ještě lepší stravitelnost můžete při vaření přidat majoránku, saturejku, koriandr či anýz. Samozřejmě podle toho, co budete z luštěnin připravovat. Luštěniny můžete také nechat naklíčit. Tím získáte i zásobárnu vitaminu C. Platí ale to, co jsme již mnohokrát psali, že v případě fazolí jsou ke klíčení jen fazole mungo nebo adzuki, ty ostatní jsou za syrova jedovaté.

Bronislava Silná | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Dívejte se pořádně pod nohy. Uvidíte ta nejkrásnější schodiště na světě

Dům a zahrada

Důkladnou přípravu na zimu vyžaduje nejen zahrada. Nezapomeňte ani na svůj plot

Bydlení

Nepříjemný zápach péřové přikrývky může narušit kvalitu spánku. Zbavit se ho někdy není vůbec...

Zavřít reklamu