Kdy začít s výukou, aby dítě zvládalo angličtinu co nejjednodušeji
Výuka angličtiny je pro děti určitě prospěšná, ovšem získat odpověď na otázku, kdy je ideální s výukou cizího jazyka začít, je velmi složité. Existují totiž nejrůznější názory, které se opírají o rozličná fakta. Člověk si tak nakonec stejně bude muset udělat na věc vlastní názor a přiklonit se k jednomu či druhému proudu. Přinášíme vám více pohledů, třeba vám to s rozhodnutím pomůže.
Klidně od narození
Existuje poměrně početná skupina rodičů, která výuku cizího jazyka nehodlá za nic na světě podcenit a cizí mluvu štípí do drobečka doslova od narození. Někdo na dítě mluví anglicky, někdo se omezí jen na hry, zpívání či čtení pohádek v anglickém jazyce, každý to má trochu jinak.
A i tato metoda má oporu v řadách odborníků. Teorii, že čím dřív, tím líp, razí například Michaela Tilton, ředitelka Montessori školky s angličtinou, zakladatelka znakové řeči u batolat, autorka vzdělávacích programů pro děti, lektorka kurzů pro rodiče a učitele a propagátorka Scientific Learning (vědecký program na výuku anglického jazyka). „Moderní poznatky, zejména v oblasti neurovědy, říkají, že děti se bez potíží mohou začít učit cizí jazyk už od raného věku. Dítě, které se učí dva jazyky současně od narození, trénuje mozek víc než ty, které se učí pouze jeden jazyk,“ tvrdí Michaela Tilton.
Navíc podle Michaely Tilton není vůbec nutné, aby rodiče cizí jazyk nějak bravurně ovládali. Podstatnější je podle ní pravidelnost, dítě by prý mělo s cizím jazykem přijít do styku alespoň 5 až 10 minut denně. A dalším důležitým aspektem je, že by to měla být pro dítě zábava, nikoliv dril. A pokud prý zjistíte, že vaše třeba dvouleté dítě na cizí slovíčka vůbec nereaguje, nějakou dobu počkejte a zkuste to znovu. "Nejlepší výsledky bývají, pokud se dítě začne učit jazyk do sedmi let, podle některých výzkumů už do šesti. Dítě má pak šanci vyslovovat jako rodilý mluvčí, v jeho mozku může vzniknout více jazykových center," je přesvědčena Michaela Tilton.
Jak to vidí vývojoví psychologové
Jak už jsme zmínili, v současné době nepanuje jasný konsensus v tom, kdy začít s výukou cizího jazyka u dětí. Vývojoví psychologové se však shodují, že výuka by měla začít nejdříve od tří let věku, někteří dokonce tvrdí, že je s výukou jazyka lepší začít až nejdříve ve čtyřech letech. V tomto období je podle nich možné s jistotou diagnostikovat případné odchylky v psychomotorickém vývoji. Ty by byly kontraindikací k výuce cizího jazyka, protože druhý jazyk je zátěž. Svědčí o tom zkušenosti například z Belgie, Švýcarska či Kanady, kde žije velké množství bilingvních párů a řečový vývoj je v bilingvních rodinách (pár mluví dvěma jazyky) téměř vždy opožděn, někdy až o dva roky.
Období po třetím roce života je prý také nejefektivnější z toho důvodu, že mateřský jazyk je již dostatečně zakotven. Začíná rozvoj levé hemisféry, která přebírá řečové funkce. Díky tomu může dítě dobře rozvíjet jak mateřský, tak cizí jazyk. Předpokladem je ale bilingvní prostředí. Občasné setkání s cizím jazykem není nijak přínosné.
Podle psycholožky Lenky Šulové má dokonce výuka cizích jazyků před třetím rokem věku dítěte svá rizika. “Dítě se v prvních třech letech života musí vyrovnat s velmi zásadními vývojovými úkoly, mezi které jistě patří osvojení si základů mateřštiny, ale je zbytečným předbíháním v jeho vývoji, nebo možná nepřiměřeným zatěžováním, je-li na něm vyžadována orientace v dalším jazyce než mateřském,” je přesvědčena psycholožka. Každé dítě má však individuální vývoj a pokud se rodiče rozhodnou dítě učit cizí jazyk, je podle ní vhodné se nejprve poradit s dětským psychologem. Ten by měl určit, zda je dítě již k takovému kroku připravené. Nic se prý nestane, když dítě začne s výukou cizího jazyka až s nástupem do školy.
Chyťte kritické období za pačesy, radí odborník
Tématu, kdy je mozek novému jazyku otevřen (mluví se o takzvaném kritickém období), se zabývají mnohé výzkumy. Vyplývá z nich, že pokud dítě toto kritické období využije, může se cizí jazyk naučit na úrovni rodilého mluvčího. Tato možnost se dle neurofyziologa Wildera Penfielda uzavírá přibližně do nástupu puberty, to je cca do 8 až 10 let. Velmi dobrou znalost jazyka lze ještě získat do konce puberty. U dospělých lidí je už studium cizího jazyka velkou dřinou, kterou můžeme zmírnit dobrou metodou výuky a respektováním výukových mechanismů. O tom, jak naučit děti první písmenka zábavnou formou, jsme psali zde.