Dálnici D1 otevřeli komunisté přesně před 50 lety. Přitom měřila jen 23 kilometrů

Po D1 se jako první projeli soudruzi v šestsettrojkách
📷
Další 2 fotografie v galerii
 Retro 
16. července 2021 18:03 / ČT
  0   0
Dálnici D1 je dnes přesně padesát let. Respektive jejímu prvnímu úseku, který komunistický režim propagandisticky otevřel 12. července 1971, v té době dálnice vedla jen do Mirošovic a měřila pouhých 23 kilometrů.

Přesto čelní představitelé tehdy se svými šestsettrojkami vyjeli v koloně oslavit první dálnici na tehdejším československém území.

Komunisté paradoxně výstavbu dálnice zastavili

Plány na dálnici D1 totiž existovaly už ve schválené verzi od roku 1939. Výstavbu první československé dálnice ale tehdy samozřejmě znemožnila druhá světová válka, i když stavět se začalo. V roce 1945 prezident Beneš rozhodl o znovuobnovení stavby, jenomže pak přišel komunistický převrat a všechno bylo špatně.

Komunisté totiž nejprve znárodnili stavební firmy, které na výstavbě dálnice pracovaly, a následně proces výstavby v roce 1950 nadobro zastavili, protože stavaři byli potřební při výstavbě socialistických staveb a vymožeností. Do té doby tedy existovalo pár kilometrů dnešní D1.

Dnes často proklínanou dálnici tak provázely problémy od samého začátku, jakoby jí sudičky klidný život opravdu nepřály. Komunisté rozestavěnou dálnici začali znovu stavět až v roce 1967 a skutečně použili už postavenou část. Trvalo tedy další čtyři roky, než došlo na slavnostní otevření kraťoučkého úseku D1 z Prahy do Mirošovic.

Celá dálnice byla otevřena až devět let před revolucí

Komunistický režim stavěl nejdůležitější dálnici naší země skutečně absurdně dlouho. Vezmeme-li v potaz fakt, že se dálnice stavěla s přestávkami od druhé světové války, pak se komunistitům podařilo dálnici stavět prakticky po celé období totality.

Celý usek z Prahy do Brna byl totiž otevřen až v listopadu roku 1980, tedy jen devět let před sametovou revolucí. A to se přitom v plánech z roku 1939 počítalo s tím, že celá dálnice bude postavena a zpřístupněna motoristům během pouhých čtyř let. Komunisté ale na to potřebovali let skoro čtyřicet, a to ještě využili již postavené úseky.

Svého prokletí se ale D1 nezbavila dodnes. Modernizace dálnice se nepříjemně prodlužuje a komplikuje tak cestu řidičům den co den. D1 je jednoznačně nejvytíženější dálnicí u nás a také dálnicí, na kterou se každý český řidič bojí vyjet. Možnost, že uvízne v nějaké dlouhé zácpě, totiž  hraničí téměř s jistotou. Dále čtěte: Ovocné knedlíky se za socialismu jedly od jara do podzimu. Teď je čas na ty jahodové a borůvkové.

Zdroj: Wikipedia.

Mirka Malá | inStory.cz
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Cestovatelská mapa se opět mění. Připravte se na velké komplikace

Dům a zahrada

Pro bohatou úrodu okurek přidejte do zálivky obyčejný cukr

Bydlení

Nápady, jak vybavit dětský pokoj malému školákovi předtím, než začne nový školní rok

Zavřít reklamu