Stres škodí. Jak si můžeme pomoci

 Zdraví 
13. června 2017 08:30 / Bronislava Silná
  0
📷
3 fotografie v galerii
Většina z nás je přepracovaná a tudíž ve stresu. Shutterstock
Stres se už dlouho objevuje jako faktor působící mnohé problémy, nemoci a další obtíže. Můžeme stres ovlivnit? Jak pomoci našemu tělu se s ním vyrovnávat. O tom bude další text.

Jak naše tělo reaguje na stres

Stres způsobuje v těle řadu reakcí. Stres má přitom sám o sobě mnoho podob. Může jít o velkou únavu, vyčerpanost, krizi ve vztahu či v zaměstnání nebo škole, akutní ohrožení, působení různých léků a mnoho dalších věcí.

Na tyto podněty reaguje hypofýza a nadledvinky produkcí hormonů a přípravou těla na řešení situace. Toto řešení spočívá především v přípravě velkého množství energie z bílkovin, které se přeměňují na glukózu a glykogen a také odčerpání minerálů z kostí a méně důležitých orgánů, aby bylo tělo schopné reagovat na okamžité podněty.

Pokud příčiny stresu přetrvávají, přesouvá se stres do druhé, hlubší fáze, kdy začíná škodit tělu. Poškození lze ale kompenzovat přísunem správných živin, vitamínů a dalších látek.

Jakmile se stres nezvládne v této fázi, dostaví se vyčerpání a rozvíjí se v lepším případě nějaká nemoc či alergie, která ukazuje na nezvládnutý stres či může nastat přímo úmrtí, neboť naše tělo už nápor nevydrží.

Jak si pomoci

Jednou z možností je eliminovat stresové faktory. Podporovat aktivity, které dodávají radost ze života, mít přiměřený pohyb, dostatek odpočinku, nenechat se rozhodit každou maličkostí. Pěstovat zdravé sebevědomí.

Druhou, ale důležitou složkou by mělo být dodávání potřebných látek tělu, aby se mohlo s následky stresu vyrovnat. Přitom platí několik jednoduchých zásad, které se vyplatí dodržovat. Naše strava by měla být především bohatá na vitamín C, E, D a vitamíny řady B. Při nemoci se doporučuje jíst šestkrát denně 250 mg vitamínu C. Zdá se to jako příliš velká dávka, ale pomáhá odstraňovat negativní působení stresu.

Vedle přísunu vitamínů je třeba i dalších látek, které se objevují zejména ve vepřových játrech, vajíčkách, listové zelenině a pšeničných klíčcích. Zařaďte tyto potraviny do svého jídelníčku ve vhodné podobě. V kombinaci s vitamíny a pohybem jde o velmi dobrou prevenci následků stresu.

Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Herečka Lucie Zedníčková podstoupila liposukci břicha. Už nechtěla vypadat jako těhotná

Styl

Byl to jen mýtus. Velké snídaně jsou sice důležité, ale s hubnutím nepomohou, potvrdila nová studie

Tech

Satelit NASA objevil rostoucí ostrov uprostřed Pacifiku. Je jen několik dní starý a už se rozrostl na 24...