Správné servírování jídla pomůže hubnout. Poradíme pár fíglů

Barevně i chuťově zajímavé jídlo na vhodné velikosti talíře je zdravější
📷
Další 3 fotografie v galerii
 Ostatní 
04. listopadu 2018 09:36 / Pixabay
  1   0
Na téma hubnutí bylo napsáno už mnoho článků a knih. Některé zásady jsou zřejmé. Patří mezi ně i správné servírování jídla? Zkusíme poradit, možná budete překvapeni.

Správné servírování jídla umožní mít z pokrmu větší zážitek. A je to právě zážitek, který při jídle člověk vyhledává. Nedostaví-li se, jíte mnohem víc a pak samozřejmě také víc přibíráte.

Základní informace

Mezi opravdu základní informace, které nám pomohou správně naservírovat jídlo, patří volba vhodné velikosti talířů. Platí to jak o talířích hlubokých, tak i mělkých. Jestliže vaše hluboké talíře svou velikostí připomínají korýtko, pak se nelze divit, že do nich naložíte několik naběraček husté polévky.

Když máte obrovské mělké talíře, také se instinktivně snažíte je zaplnit jídlem. To ale zdaleka není to nejdůležitější. Jak už bylo uvedeno – při jídle jde o zážitek. A zážitek podporuje i vizuální prezentace jídla.

Pokud sledujete práci profesionálních kuchařů, pak vidíte, že dají na talíř třeba i relativně malou porci, ale v takové úpravě, která od počátku naznačuje, že půjde o výjimečný zážitek z konzumace daného pokrmu. Potká-li se taková úprava s výjimečnou chutí, stačí malé množství pokrmu a dostaví se i pocit nasycení. K základu potom patří také vhodná barva talířů. Měla by kontrastovat s pokrmem. Bílou či krémovou obvykle nic nezkazíte, ale neplatí to vždy.

Umístění pokrmu na talíř

V případě řady klasických pokrmů se lze držet základního dělení na třetiny. V jedné třetině talíře se nachází hlavní prvek, například maso. V druhé třetině je těžká příloha, třeba brambory, rýže či hranolky, a v poslední třetině lehká příloha, což bývá zelenina. Na jednotlivé prvky pokrmu by mělo být dobře vidět. Skládá-li se naše jídlo z jiných částí, měli bychom mu umožnit dobrou prezentaci a můžeme pochopitelně pracovat i s umístěním různých dochucovadel, dresinků, dipů a dalších prvků. Při pohledu na talíř by mělo být zřejmé, co je hlavní součástí pokrmu.

Servírování omáček vyžaduje zvláštní pozornost. Pokud je omáčka jen menším doplňkem, měla by se nacházet jen na části talíře. Jestliže chcete podávat omáčky více, rozhodně ji nelijte přes maso, ale naopak maso či jiný hlavní prvek můžete do omáčky vložit až nakonec jako zlatý hřeb. Jindy ale slouží omáčka k přelití části pokrmu. Dobře si tedy rozmyslete, jakou variantu chcete zvolit a jak bude výsledek vypadat.

Neméně důležitá je práce s barvami. V pokrmu by mělo být vždy něco, co barevně upoutá, co rozšíří náš dojem z podávaného jídla. Vzpomeňte na despekt, který se pojí s UHO, tedy univerzální hnědou omáčkou. Pokud máte před sebou jídlo, ve kterém převládá jedna barva, určitě doplňte takovou zeleninu, která ho projasní, která třeba i chuťově bude v kontrastu.

Ještě více o doplňcích

Doplňky, které k jídlu na talíř klademe, bychom měli rozmísťovat rovnoměrně kolem jídla, nejen do jedné části talíře. Všechny doplňky by měly být jedlé, aby měl strávník jistotu, že si na nich může pochutnat. Chuťově by měly doplňky podporovat chuť hlavního pokrmu. Ale právě doplňky dodávají barvu a vizuálně posouvají naše jídlo na vyšší úroveň. Nezapomínejte také na to, aby měly všechny prvky pokrmu správnou teplotu. I tento pocit z jídla je totiž důležitý pro uspokojivý pocit strávníka a tím také přispívá k pocitu nasycení. Další tipy na hubnutí si můžete přečíst třeba zde.

Bronislava Silná | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Rozlučte se s létem stylově: Na nejslunnějším místě Evropy

Dům a zahrada

Nevíte, co se zelenými rajčaty? Poradíme, jak budou pořád sladká

Bydlení

Vyzkoušejte sílu aspirinu. Dokáže zázraky s prádlem i v koupelně

Zavřít reklamu