Jak držet dietu podle metabolického typu

Každý člověk má jiný vztah k trávení a spalování určitých druhů potravin
📷
Další 4 fotografie v galerii
 Zdraví 
20. ledna 2019 14:40 / Shutterstock
  2   0
Existují snad stovky různých diet, podle nichž hubne i nejedna celebrita. Jenomže jedna teorie tvrdí, že každý člověk má jiný vztah k jednotlivým druhům potravin a jejich trávení a spalování. Rozlišujeme tři základní metabolické typy: sacharidový, proteinový a smíšený.

Držíte se svou kamarádkou stejnou dietu, ale zatímco ona hubne, vy ne? Pak jste dost možná jiný metabolický typ a tento druh stravy pro vás není vůbec vhodný. 

Cukry ano, tuky ne

Sacharidový typ nepotřebuje jíst moc často, a tak se jim občas stane, že se zapomenou najíst. A když se nají, jsou velmi rychle sytí. Nositelky sacharidového metabolismu nejvíce trápí faldíky kolem pasu a břicha. Co se týče stravy, dělá jim dobře, pokud jí ovoce, zeleninu, pečivo a těstoviny. Naopak po tučném jídle se cítí unaveni. Je to dáno tím, že jejich metabolismus pracuje pomaleji, špatně a dlouho tedy zpracovává tučná jídla, a proto je pro něj lepší i nízkotučná strava.

Sacharidové typy jsou také často závislí na kofeinu, velmi často jsou akční, tvůrčí, aktivní až hyperaktivní. V případě stresu potřebují sladkosti, na jejichž příjem by si ale měli dávat pozor. Patří zde zejména ženy.

Vhodná strava

  • celozrnné výrobky (chléb, ovesné vločky, těstoviny, rýže)
  • brokolice, špenát, rajčata, pórek, cuketa, ananas, jablko, banán, hruška, žlutý meloun, třešně
  • luštěniny (fazole, hrách)
  • kuřecí, krůtí maso, ryby, libová šunka
  • nízkotučné mléčné výrobky
  • rostlinné oleje s nenasycenými mastnými kyselinami, semínka

Milovníci masa

Milují slaná jídla a dělá jím dobře maso všeho druhu. Přesně takoví jsou lidé bílkovinného typu. A pokud nemají ve stravě dostatek proteinů, cítí se hladoví a unavení. Tento metabolický typ se vyznačuje rychlou proměnou bílkovin a tuků na energii. Proto potřebují jíst dostatek bílkovin a zdravých nenasycených tuků. Tito lidé dobře přijímají všechny druhy obilovin, stejně tak ořechy, semena, vejce, zeleninu. Naopak by se měli vyhýbat jednoduchým cukrům a nasyceným tukům.

Vhodná strava

  • kuřecí a hovězí maso, sleď, pstruh, sardinky, tuňák
  • camembert, jogurt, kefír, mléko, sýr, tvaroh, smetana
  • celozrnné výrobky (chléb, ovesné vločky, rýže, těstoviny, cereálie)
  • brokolice, okurka, mrkev, celer, cuketa, ananas, avokádo, jablko, banán
  • lněný a olivový olej

Smíšený typ

Nositelé tohoto metabolického typu si mohou gratulovat. Tento typ tloustne i hubne rovnoměrně všude a mohou jíst kombinaci sacharidů i proteinů. A právě zde je největší úskalí, protože najít tu pravou míru toho, co tělu nejvíce vyhovuje, vyžaduje trpělivé dolaďování a naslouchání tělu. Lidé smíšeného typu by si také měli dávat pozor na štítnou žlázu, protože ji může rozhodit zvýšená hladina estrogenu, a to je důvod, proč většina žen po dětech ztloustne. Estrogen zpomaluje činnost štítné žlázy, a tím pádem i metabolismus. O tématu, jak poznat poruchu štítné žlázy, jsme podrobněji psali zde.

Vhodná strava

  • kuřecí, jehněčí, krůtí, hovězí, tuňák, losos, treska, pstruh
  • jogurt, mléko, tvaroh, kefír, sýr
  • celozrnné výrobky (ovesné vločky, rýže, těstoviny, chléb, cereálie)
  • brokolice, okurka, mrkev, paprika, ananas, jablko, banán hruška, papája, sušené ovoce
  • rostlinné oleje
Šárka Sokolská | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Turistický ráj: Malebný kout naší vlasti, který vás chytne za srdce

Dům a zahrada

Jak zajistit pokojovky o dovolené? Vyrobte si vlastní zavlažovací systém

Bydlení

Jak jednoduše odstranit skvrny na dřevěném nábytku

خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn
Zavřít reklamu