Neohrožujte své zdraví a osvojte si jediný správný postup při vaření rýže

Většina lidí dělá při přípravě rýže chybu
📷
Dalších 5 fotografií v galerii
 Zdraví 
30. března 2019 10:55 / Shutterstock
  0   0
Možná si říkáte, že na přípravě rýže se nedá nic pokazit. Prostě se propláchne, nasype do hrnce, zalije vodou a uvaří a je hotovo. Jenže způsob, jakým většina lidí vaří rýži, může být nebezpečná. Podle odborníků jsou konzumenti nesprávně připravené rýže vystaveni riziku zdravotních problémů.

Za všechno může průmysl. V důsledku průmyslové výroby se zplodiny s obsahem arsenu dostávají až do atmosféry, odkud se v podobě dešťové vody dostanou do půdy. Toxiny mohou ve vlhké půdě přebývat celá desetiletí.

Arsen v potravinách

Arsen tak najdeme v množství potravin, ale především v rýži a rýžových výrobcích. Rýže se totiž pěstuje v extrémně vlhké půdě a snadno se tak kontaminuje arsenem. Víte, že rýže obsahuje nejvíce škodlivého arsenu ze všech potravin? Poradíme vám, jak rýži připravovat opravdu zdravě.

Že je arsen pro naše tělo škodlivý, asi nikdo nepochybuje. Pokud byste denně přijali více než neškodné množství arsenu, hrozí celá řada problémů, od vývojových poruch, srdečních onemocnění, cukrovky až po rakovinu. Arsen proniká i do mateřského mléka, proto je pro kojící matky nezbytné pozorně si hlídat obsah jídelníčku.

Špatná příprava

Připravujete rýži na pánvi nebo v hrnci a čekáte na vstřebání či odpaření přebytečné vody? Děláte chybu. Nedávné pokusy ukazují, že tento způsob přípravy nevylučuje možnost otravy arsenem, který se v rýži vyskytuje, v důsledku kontaminace půdy, v níž se rýže pěstuje.

Jediný správný postup při vaření rýže

Není však důvod rýži vynechávat. Nové výzkumy naznačují, že právě způsob vaření rýže je pro přítomnost arsenu v hotovém pokrmu klíčový. Jak správně uvařit rýži bylo předmětem mnoha testů a odborníci došli k jednoznačnému výsledku. 

  • Nejdříve byla uvařena rýže s vodou v tradičním doporučeném poměru 1:2 (rýže:voda)
  • Poté byla uvařena rýže s vodou v poměru 1:5
  • Potřetí byla rýže ponechána přes noc namočena ve vodě a následně pomalu vařena. Právě třetí způsob způsobil, že hladina arsenu v rýži klesla až o 80%.

Při přípravě rýže tedy nezapomeňte na dvě důležité věci. Namočte rýži přes noc do vody a poté ji důkladně propláchněte pod tekoucí vodou.

Jakým způsobem rýži budete vařit už je jen na vás. Každý používá jiný postup a ani jeden není špatný. Rýži můžete vařit v hrnci na plotně na mírném plamenu, nebo ji péci v kastrolu v troubě. Nejjednodušší je však příprava v rýžovaru, který přesně odhadne dobu varu, a vy se opravdu nemusíte starat o nic jiného, než o propláchnutí a odměření množství vody a rýže. (Dále čtěte: Několik triků, jak uvařit tu nejchutnější rýži).

Gabriela Simenonová | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Jedinečná místa, která byste rozhodně neměli vynechat při návštěvě Maďarska

Dům a zahrada

Solární panel jako jednoduché řešení na chatě bez elektřiny. Postavte si malé zařízení na výrobu...

Bydlení

Čistá voda v bazénu bez chloru. Vsaďte na kyslík nebo polymery

Zavřít reklamu