Tajemství zdraví ve vyšším věku

Poslední publikovaná studie ukázala, že Češi sice mají stále větší šanci na prodloužení věku
📷
Další 4 fotografie v galerii
 Zdraví 
26. srpna 2019 14:51 / Shutterstock
  0   0
Pokud se díváte nevěřícně na lidi, kteří i v sedmdesáti či osmdesáti letech mají pevné zdraví a žijí naplno, pak vězte, že drtivá většina z nich na kvalitě svého života pracovala už dlouhá léta.

Mnoho lidí žije tak, že dokud nepřijde nějaká pohroma, nedokážou se vymanit ze svých špatných návyků. Obezita se řeší až když už je pozdě. S kouřením se přestává po infarktu či mrtvici nebo při diagnóze rakoviny. Pojďme tento trend změnit.

Zdraví i v důchodu

Poslední publikovaná studie ukázala, že Češi sice mají stále větší šanci na prodloužení věku, ale pokud jde o to, zda prožijeme tento čas ve zdraví, tak asi dva roky zaostáváme za zbytkem Evropy. A to se ani nesrovnáváme s Japonci či některými jinými asijskými národy. Přitom každý z nás tuší, že prožít léta života na nemocničním lůžku či připoutaný na invalidní vozík není rozhodně něco, po čem bychom měli toužit. Zvlášť když jsme původně byli zdraví a nic nenasvědčovalo tomu, že bude nějaký problém.

Nadváha a obezita

Tím základním, co nám bere zdraví, je nadváha a obezita. U každého mohou být příčiny tohoto stavu jiné, ale základ je společný. Vysoký kalorický příjem a nízký výdej. Konzumace obrovského množství cukru a sacharidů, příjem potravin, které jsou průmyslově upravené. Snadná dostupnost jídla a to, že jídlem řešíme své problémy. Příliš velká konzumace masa a uzenin také není žádnou výhrou.

Kouření a alkohol

Kouření se spolu s alkoholem spolupodílí na rozvoji mnoha onemocnění. Vedle ryze zdravotních efektů má ale také kouření a alkohol vliv na stav naší kůže i na kvalitu našeho myšlení. To, že někdo v padesáti vypadá jako by mu bylo sedmdesát, má často na svědomí právě skutečnost, že dotyčný či dotyčná kouří a pije. Alkohol, který spolehlivě zabíjí mozkové buňky, zase snižuje naši intelektuální výkonnost.

Optimální model

Najít optimum pro svůj život musí každý sám. Určitým vodítkem mohou být jak předchozí odstavce, tak různé články publikované dříve. Za jiné doporučujeme třeba článek zde. Člověk by měl být aktivní a snažit se být neustále v pohybu. Zkuste si pořídit nějaké chytré hodinky a srovnejte si kalorický výdej, pokud budete sedět v kanceláři či prožijete den u počítače a kalorický výdej, když budete na procházce a prakticky celý den budete na nohách. Aniž byste cvičili, je zde minimálně dvojnásobný výdej energie. Vedle lepšího spalování a celkově kvalitnějšího metabolismu tak posílíte svalstvo, které samo o sobě umí spalovat energii. Rozproudíte krev v těle, takže vám budou postupně lépe fungovat jednotlivé orgány. Zlepší se nejrůznější zdravotní obtíže, budete se cítit lépe. Ne po jedné procházce, ale po měsíci už ano.

Jestliže spojíte pohyb s kvalitní stravou, která bude bohatá na vitaminy a různé zdravé bakterie, pak lze mluvit o tom, že jste na dobré cestě. Jezte dostatek zeleniny. Dopřávejte si zeleninu kvašenou. Vaše strava by měla mít i dost bílkovin, jen je nemusíte za každou cenu dodávat z masa. Podle posledních studií nejsou vůbec špatné mléčné výrobky, zejména kvalitní sýry. Vegetariánství je navíc výrazně přijatelnější pro mnoho lidí než veganství.

Zdravý životní rytmus

Zkuste si vytvořit zdravý životní rytmus, na kterém ale nebudete tupě lpět. Zorganizujte si svůj optimální den s tím, že v něm bude prostor pro nečekaná překvapení. Některým se osvědčilo dát si po probuzení půlhodinku cvičení či běhu. Osprchovat se, dát si kvalitní snídani, která nemusí být příliš velká, ale hlavně taková, aby popohnala váš metabolismus.

Následuje pracovní den, kdy si hlavní úkoly splňte dopoledne. Snažte se lehce naobědvat a pokračujte v práci. Odpoledne po příchodu z práce se věnujte alespoň hodinu relaxaci, kterou můžete spojit se čtením knih, novin či časopisů, nebo prostě se čtením zajímavých článků na internetu.

Pak udělejte nutné domácí práce a věnujte se alespoň dvě hodiny rodině případně vyhraďte určitý čas přátelům a známým. Sociální kontakty totiž také dělají s naším zdravím divy. Večeřte mezi šestou a sedmou. Večer můžete pak trávit velmi pestře. Návštěva divadla, koncertu, kina. Koníčky. Ale také sportovní aktivita – běh, procházky. Při tom všem ale nejděte nadoraz. Není cílem se zničit, ale udržet v provozu po velmi dlouhou dobu. Víkendy pak věnujte delším výletům a poznávání nových míst a lidí. Ať půjdete pěšky, na kole či někam dojedete vlakem, vždy může dojít k pozitivním účinkům na naše zdraví.

Bronislava Silná | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Slovenský unikát, který okouzlil svět. Je na čase se seznámit

Dům a zahrada

Samolepky rychle a levně promění fádní stěny

Bydlení

Mol šatní je pro každou domácnost pohromou. Zaručeně fungující rady našich babiček

Zavřít reklamu