Třetina Čechů má nedostatek hořčíku. Leckdy i vlastní vinou

Ořechy jsou dobrým dodavatelem hořčíku
📷
Další 3 fotografie v galerii
 Zdraví 
12. září 2019 17:39 / Pixabay
  26   6
Studie hovoří jasně. Máme málo hořčíku. Ale víte o tom, co všechno vás o něj připravuje? Máme životně důležité informace.

Hořčík je velmi důležitý prvek, který se účastní zhruba tří set chemických procesů v těle. Jeho nižší hladina proto způsobuje tělu vážné problémy.

Projevy nedostatku hořčíku

Když máte nedostatek hořčíku, nebudete mít dostatek energie, budete se cítit vyčerpaní, podráždění, mohou se u vás objevit svalové křeče, můžete mít problémy se zuby a kostmi, budete trpět elektrolytickou nerovnováhou. Vaše centrální nervová soustava nebude fungovat správně. Můžete mít i různé nespecifické obtíže. Někteří pacienti si stěžují na různé mírné obtěžující bolesti, které při dostatku hořčíku mizí. Jde zejména o bolesti v břišní dutině, ale také o bolesti hlavy.

Jak o hořčík přicházíme

O hořčík přicházíme jednak vlivem různých nemocí. Například při diabetu. Ale někdy se o hořčík připravujeme sami. Mizí totiž z těla při konzumaci alkoholu a při stresu. Alkohol má ostatně i další negativa, jak se dočtete třeba v článku zde. Za relativně přirozenou cestu pak musíme považovat ztráty hořčíku při sportovním nebo pracovním výkonu. Jakmile se potíte, přicházíte o hořčík. To si mají uvědomit i ti, kdo trpí nadměrnou potivostí.

Hořčík v potravinách

Je zvláštní, že máme málo hořčíku, když je kolem tolik potravin, které hořčík obsahují. Jenže tady přichází právě nevhodné složení naší stravy. Nejíme zdaleka tolit ořechů, sušených meruněk, ryb, datlí, fíků a luštěnin. Také se vyhýbáme ovesným vločkám, bulguru a celozrnnému pečivu. Ke své škodě.

Není to však jen toto naše rozhodnutí, že jíme jídlo, které nemá potřebnou výživovou hodnotu. Bohužel ani potraviny, které by hořčík obsahovat měly, ho nemají tolik jako dřív. Na vině je styl zemědělství, kdy se půda stává postupně vyčerpanou a dodávají se jí živiny jen pro růst rostlin. Také průmyslovým zpracováním potravin se hořčík ztrácí.

Možnosti řešení

Zaměřte svou pozornost na kvalitní potraviny s obsahem hořčíku. Některé základní jsou vyjmenované v tomto článku, ale jistě najdete i mnohem více dalších. Patrně ale nebude hořčík z potravin stačit, takže doporučujeme podávání hořčíku v tabletách. Hořčík by měl být kombinován s vitaminem B6. Některé tablety jej už obsahují. Pro získání podrobnějších informací a doporučení se poraďte se svým lékařem.

Bronislava Silná | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Chystáte se do Švýcarska? Zapomeňte na auto. Tuto zemi poznáte nejlépe z vlaku

Dům a zahrada

Co stihnout na zahradě, než se pořádně ochladí

Bydlení

Je lepší vybrat nábytek z dřevotřísky, kovu nebo dřeva? Každý materiál má svá pro i proti

Zavřít reklamu