Běhat v zimě je pro tělo náročnější než v létě. Dodržujte pár pravidel

Zimní běhání má něco do sebe
📷
Další 3 fotografie v galerii
 Ostatní 
22. ledna 2020 06:31 / Depositphotos
  8   0
V zimě je brzy tma a panuje chladné počasí, což mnohé lidí od sportování venku odrazuje. Je pravdou, že běhání v zimě je náročnější než v létě. Na druhou stranu když dodržíte několik jednoduchých zásad, můžete si užít i zimní běhání.

Pokud budete v zimě běhat, má to hned několik výhod. Jednak si zlepšíte kondičku, ale hlavně shodíte případná nadbytečná kila, která jste nabrali během vánočního hodování. A pokud vás v zimě trápí špatná nálada, pomůže vám běhání i v tom, a to díky dávce endorfinů (tedy hormonu štěstí), které začne po fyzické námaze vaše tělo produkovat.

Bez rozcvičky ani ránu

Běhat můžete až do teploty -10 °C, dobře se však před samotným běháním rozehřejte (např. dřepy nebo poskakováním). Při větších zimách a třeskutých mrazech si ale běžte raději zaplavat do bazénu nebo si zajděte do posilovny, kde mají běžecký pás.

Pokud jste zvyklí běhat na čas, v zimě na to zapomeňte a časomíru nechejte až na léto. V mrazu jsou podmínky náročnější, proto běhejte volným tempem a co nejdéle to půjde.

Vhodné oblečení

Hodně běžců-začátečníků dělá zásadní chybu v tom, co si na sebe při zimním běhání oblékají. Tlustý svetr a péřovka opravdu není ideální oděv. V obojím vám bude velké horko. Podle odborníků je lepší obléct víc tenkých vrstev na sebe než jednu tlustou. Čím rychleji chcete běžet, tím méně byste měli být oblečeni. Platí zásada oblékat se tak, jako by venku bylo o 10 °C víc, než ve skutečnosti je – na startu by vám mělo být lehce chladno. Při pohybu se pak zahřejete.

Při oblékání na zimní sporty proto chytře vrstvěte. Spodní vrstva odvede pot do vyšší vrstvy a vaše tělo zůstane v teple a suchu. Každá vrstva by měla být funkční a měla by dobře odvětrávat:

  • Jako spodní vrstvu použijte termo funkční oblečení.
  • Na něj navlékněte funkční mikinu.
  • Přes ni ještě lehkou větruvzdornou bundu.
  • Na nohy si natáhněte zateplené běžecké kalhoty.
  • Nezapomeňte ani na funkční spodní prádlo.

Ruce zahřejte rukavicemi, nezapomeňte ani na šátek kolem krku a čepici dosahující až do čela. Oblíbené jsou i běžecké kukly, které v mrazech schovají téměř celý obličej.

Pro zimní běhání si pořiďte kompresní podkolenky, které stáhnou lýtka a vaše svaly se díky nim rychleji zregenerují.

Boty s vhodnou podrážkou

Ideální běžecké boty na zimu mají hrubou podrážku a hlubší vzorek. Kvůli sněhu věnujte také pozornost tomu, aby vaše boty byly nepromokavé. Ideální jsou z goretexu, které vaše nohy ochrání, ale mohou při tom dýchat.

Bavlněné ponožky nechejte doma, při běhu by vás totiž studily. Pořiďte si teplé běžecké ponožky, které odvedou pot a zahřejí.

Vždy se vám poběží lépe po sněhu než po vyčištěných chodnících, které snadno namrzají. Nebezpečné jsou hlavně teploty kolem nuly, kdy sníh přes den roztaje a k večeru zmrzne. Platí, že pokud je venku břečka nebo extrémní námraza, raději běžte běhat na pás. Stejně tak se nevyplatí běhat ve zvýšeném smogu, který příliš zatěžuje vaše plíce.

Nezapomeňte na ochranné prvky

Pokud jste zvyklí běhat brzy ráno nebo pozdě odpoledne po práci, pravěpodobně bude venku tma. Je proto nutné pořídit si reflexní prvky, aby vás bylo dobře vidět. Snížíte tak riziko, že se vám něco stane. Většina běžeckého oblečení na sobě mívá reflexní prvek, můžete to ale pojistit i pořízením reflexních pásků na nohy a na ruce. Pokud běháte po silnici, tam jsou odrazové prvky povinné.

Abyste pod svoje nohy ve tmě vůbec viděli, posviťte si pod ně čelovkou. Takhle se taky vyhnete nečekaným větvím a vůbec všem nástrahám tmy.

Chraňte svou pleť

Při běhání v zimě myslete také na to, že vaše pleť dostává zabrat. Mráz ji totiž vysušuje. Obličej si tedy namažte mastnějším krémem a také rty promažte dobrým balzámem. Můžete využít i kosmetiku, kterou výrobce doporučuje na hory. Pokud byste běhali ve velké zimě, vyzkoušejte krémy, které chrání proti mrazu a omrzlinám. 

Nezapomeňte také dostatečně pít, i v mraze totiž můžete vyprahnout.

Doběhněte rovnou do tepla

Pokud je to jen trochu možné, doběhněte do tepla, nejlépe přímo k domu. Tam se trochu aklimatizujte, protáhněte a pak si svlékněte propocené oblečení. Nejdůležitější je totiž se co nejdřív po doběhnutí převléknout do suchého. Když zůstanete v propoceném triku, koledujete si o nemoc. O tom, jak správně běhat a neničit si při tom klouby, jsme psali zde.

Marie Popelková | inStory.cz
Témata: sport, běh, zima, zimní běh
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Žhavé tipy na dovolenou v březnu

Dům a zahrada

Pěstujte šípky, jsou léčivé a plné vitaminů

Bydlení

Nové trendy dřevěných podlah. Barvy a zase barvy

Zavřít reklamu