Princip alkalické diety, její výhody i nevýhody

Alkalickou stravu věda nepotvrdila
📷
Další 3 fotografie v galerii
 Zdraví 
08. července 2020 11:47 / Pixabay
  0   0
Když celebrity chválí dietu nebo konkrétní způsob stravování, lidé poslouchají. A to se také stalo, když třeba Jennifer Aniston, Victoria Beckham či Gwyneth Paltrow, propagovaly alkalickou dietu už na začátku roku 2010.

A z nějakého důvodu má tato dieta stále mnoho uživatelů. Tzv. zásaditá strava zůstává stále tématem konverzace pro ty, kdo chtějí zdravě jíst nebo zhubnout. Co ale samotná dieta znamená a jsou výhody zásadité stravy reálné? Nutriční profíci to vědí nejlépe.

Co je alkalická strava

Alkalická strava je dieta, která obsahuje řadu veganských prvků, je rovněž obvykle bezlepková a je primárně zaměřená na rostlinnou stravu. Dieta klade důraz na ovoce a zeleninu, které jsou považovány za zásadité. Ale co to přesně znamená?

Alkalická strava vychází z hypotézy, která tvrdí, že naše typická strava způsobuje přebytečné zásoby kyseliny, což snižuje pH krve. To znamená, že naše krev je kyselejší, než by měla být.

Hypotéza o kyselosti říká, že přebytek kyseliny v naší krvi musí být neutralizován, jinak by nastaly zdravotní problémy jako osteoporóza, rakovina, cukrovka, kardiovaskulární onemocnění a další. Myšlenkou zásadité stravy je proto předcházet dlouhodobým zdravotním problémům tím, že jíme jídlo, které v těle neprodukuje kyselinu.

V praxi to navíc nevypadá příliš odlišně od typické zdravé výživy. Alkalická strava podporuje konzumaci ovoce a zeleniny a omezuje nasycené tuky, rafinované cukry a vysoký příjem červeného masa.

Kyselé potraviny

Mezi potraviny, které se považují za kyselé, patří tedy hovězí maso, vepřové maso, drůbež, mléčné výrobky, vysoce zpracované potraviny a alkohol. Potraviny považované za zásadité tvoří ovoce, zelenina, ořechy a luštěniny. Potraviny, které jsou považovány za neutrální, jsou přírodní tuky, škroby a cukry.

Princip diety

Dieta je tedy jednoduchá. Jíte zásaditá a neutrální jídla a vyhýbáte se tvorbě kyseliny ve vašem těle. Budete si často testovat moč nebo sliny a kontrolovat svoje pH.

Nevýhody alkalické diety

Existuje hned několik zásadních problémů s alkalickou dietou. A co je asi nejdůležitější, je fakt, že věda takovou stravu nepodporuje. Přestože minimalizování zpracovaných potravin a konzumace více rostlinné stravy není špatná věc, členění potravin alkalické stravy je špatné.

"K dnešnímu dni neexistuje žádný vědecký výzkum, který by prokázal, že alkalická strava změní pH těla," říká Maya Feller z brooklynské Maya Feller Nutrition. "Ukázalo se, že zásaditá strava má určitý vliv na pH moči, ale ne na krev." Je to proto, že ledviny, plíce, zažívací systém a játra zajišťují, aby zdravý jedinec udržoval pH v krvi 7,35 až 7,45, říká Feller. "Odchylky mimo toto úzké rozmezí pH mohou být fatální, ale jsou velmi vzácné, pokud tělo není vážně ohroženo fatálními zdravotními problémy."

Jinými slovy, potraviny, které jíme, neovlivňují pH krve smysluplným způsobem, takže i když pH testy vaší moči budou v pořádku, neznamená to, že z této stravy získáte zdravotní přínosy.

Obecně platí, že nutriční profesionálové nejsou velkými fanoušky stravy, která vyřazuje celé potravinové skupiny z jídelníčku. Jednostranný přístup, který platí i pro alkalickou dietu, nebude dlouhodobě úspěšný. "Tato strava je docela omezující, pokud jde o spotřebu masa, mléčných výrobků a celých zrn," zdůrazňuje Feller. I když je určitě možné mít zdravé stravovací návyky, které tyto potraviny vylučují, chybná hypotéza o stravě není dobrým důvodem k jejich vyřazení."

Faktem ovšem je, že i tato dieta pod hlavičkou různého vyřazování konkrétních potravin vede skutečně ke snížení váhy. Proč? Protože významně snižuje příjem kalorií. Jinými slovy, stejně jako u většiny dalších diet, pokud výrazně omezíte denní příjem kalorií, budete tak trochu držet hladovku, ale nemusíte vyhazovat z jídelníčku celé druhy potravin a ještě riskovat zdravotní komplikace. Zhubnete tak i tak. Ovšem až zase navýšíte příjem kalorií, vaše váha půjde zase nahoru.

Stejně jako u většiny diet, i u té alkalické platí, že nejlepší formou snižování váhy jsou správné a zdravé stravovací návyky a pohyb. Kila pak už půjdou dolů sama. Dále čtěte: Co byste měli jíst, pokud chcete zhubnout, a jak je to s potravinami, které mají podporovat metabolismus.

Mirka Malá | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Unikátní ostrov ve Středomoří, na kterém se příroda opravdu vyřádila

Dům a zahrada

Zefektivněte utírání prachu. Máme pár účinných vychytávek

Bydlení

Cennosti můžete v bytě rafinovaně schovat i bez sejfu. Variant je dost

Zavřít reklamu