Jedlé kaštany jsou velmi zdravé. Zlepšují paměť, čistí játra, posilují srdce i cévy

Jedlé kaštany jsou velkou zásobárnou vitaminů
📷
Další 3 fotografie v galerii
 Zdraví 
22. prosince 2020 14:05 / Pixabay
  0   0
Jedlé kaštany jsou nejen výtečné, ale především jsou zdraví prospěšné. V lidovém léčitelství mají své nezastupitelné místo. Jsou plné vitaminů, minerálů a dalších prospěšných látek. Možná vás překvapí, jak moc lidskému zdraví prospívají.

Kaštanovník jedlý nebo také setý patří mezi nejstarší pěstované dřeviny. Člověk je pěstoval už před 5 000 lety. Dozrávají v první polovině října, ale pořídit si je můžete celoročně. Nejznámější úpravou kaštanů je pečení, ale čím dál častěji se můžete setkat i s kaštanovou kaší, která se výborně hodí ke zvěřině. Pro zdravotní benefit lze použít prakticky jakoukoliv část dřeviny. V plodech, slupkách, listech i v kůře jsou cenné třísloviny (taniny a bioflavonioidy).

Plody obsahují vedle škrobu (45-58 %) a bílkovin (4-7 %) hodnotné uhlovodany (22-34 %), které slouží všem buňkám, zvláště však nervům, jako přísun energie.
Plody jedlých kaštanů obsahují také specifické účinné látky (biogenní aminy, eutrotransmitery), které jsou nutné k nervovému vedení a svalovým vzruchům. V plodech jsou rovněž vitaminy A, B, a C. Protože neobsahují takřka žádnou glukózu nebo fruktózu, mohou si jedlé kaštany dopřát i diabetici.

Kaštany obsahují takzvaný zdravý tuk, ve kterém se nacházejí i omega-3 mastné kyseliny. Obsahují i hodně proteinů a minerálních látek, jako je draslík, železo, chlor, fosfor, měď, zinek či vápník.

Lepší než antidepresivum

V lidovém léčitelství se o jedlém kaštanu říká, že je užitečný proti každé slabosti, která je v člověku. Prospěšné látky obsažené v jedlém kaštanu oceníte celoročně, v měsících s nedostatkem slunečních paprsků ale dvojnásob. Kaštany totiž pomáhají při úzkosti, beznaději a naší mysli dodávají pocit pohody.

Na plíce, cévy, ledviny, játra i paměť

Pokud jedlé kaštany budete konzumovat pravidelně, prospějete i svému trávení a krevnímu oběhu. Posilují také plíce, zlepšují paměť. Příznivě působí i na vlasy, kůži, při stresu, únavě a námaze. Mají detoxikační účinek. Díky tomu, že obsahují hodně draslíku a málo sodíku, mají velmi dobrý vliv na lidi s hypertenzí a kardiovaskulárními chorobami. Posilují svaly, dokonce podporují i vylučování mateřského mléka. Kaštany pomáhají také lidem s nemocnými ledvinami, protože jejich alkalizující účinek snižuje škodlivé množství kyselých látek v krvi.

Proč se kaštany vyplatí jíst

Důvodů, proč je vhodné zařadit jedlé kaštany do svého jídelníčku, je hned několik.

Vitamin C

Co se týká obsahu vitaminu C, mohou jedlé kaštany směle konkurovat třeba citronům. 100 g kaštanů vám poskytne 72 % doporučeného denního příjmu. Vitamiu C je důležitý nejen pro zdravý vývoj cévního systému, kostí či zubů, ale také pro odbourávání volných radikálů.

Dietní potravina

Kaštany jsou skvělé i pro lidi, kteří si přísně hlídají svou váhu. Ve 100 g jedlých kaštanů najdete pouhé dva gramy tuků, což je přibližně 30krát méně než v případě ořechů. 

Vláknina

Kaštany jsou také bohatým zdrojem vlákniny. Obsahují jí více než třeba avokádo. Stogramová porce kaštanů představuje zhruba pětinu doporučené denní dávky vlákniny. Vláknina má pozitivní vliv na správné fungování střev a trávicího traktu a pomáhá také třeba snižovat hladinu cholesterolu v krvi.

Kyselina listová a B-vitaminy

Kaštany jsou dobrým zdrojem kyseliny listové a dalších vitaminů skupiny B. 100 g kaštanů vám z doporučeného denního příjmu pokryje 20 % vitaminu B1, 13 % vitaminu B2, 7 % vitaminu B3, 11 % vitaminu B5, 29 % vitaminu B6 a 15 % vitaminu B9. Na těchto látkách je závislá celá řada metabolických procesů, kterými lidské tělo přeměňuje stravu na živiny a energii.

Draslík

Kaštany jsou výtečnou zásobárnou draslíku, jehož hlavní úlohou je udržet správnou funkci nervosvalového systému. Díky draslíku je také v lidském organismu regulována voda ve tkáních a buňkách. Vyšší obsah draslíku mají také banány, brambory, batáty nebo avokádo. V jedlých kaštanech ho je ale více, konkrétně 100 g kaštanů představuje 11 % doporučené denní dávky.   

Vyvážený přísun energie

Kaštany zaručují rovnoměrný přísun energie. Podobně jako brambory nebo některé obiloviny jsou tvořeny především komplexními sacharidy. Ty se v těle rozkládají postupně, fungují jako dlouhodobý zdroj energie a vytvářejí pocit sytosti.

Minerály a stopové prvky

V kaštanech najdete bohatou zásobu minerálů a stopových prvků, na kterých v těle závisí celá řada důležitých chemických procesů. Nejbohatší jsou kaštany na měď a mangan, kterých na 100 g obsahují 50 %, resp. 41 % doporučeného denního příjmu. Zanedbatelný není ani obsah fosforu, železa, hořčíku nebo zinku s 19 %, 13 %, 8 %, resp. 5 % doporučené denní dávky.

Nenasycené mastné kyseliny

Přestože jsou kaštany tvořeny jen minimálním množstvím tuků, obsahují některé vzácné nenasycené mastné kyseliny. Nejvíce zastoupenými jsou kyselina linolová (skupina omega-6), palmitoolejová (omega‑7) a olejová (omega‑9). Tyto látky v těle vstupují do různých metabolických procesů a pomáhají například s regulací hladiny cholesterolu v krvi, čímž snižují riziko srdečních a cévních onemocnění. Léčivou sílu mají i klasické nejedlé kaštany, které se ale užívají zevně, jak jsme psali zde.

Marie Popelková | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Nejkrásnější pláže Evropy, na kterých byste letos neměli chybět

Dům a zahrada

Morče je skvělý mazlíček nejen pro děti. Takto se od sebe liší jednotlivá plemena

Bydlení

Jaký je rozdíl mezi proutěným a ratanovým nábytkem

Zavřít reklamu