S otužováním můžete začít v kterémkoliv věku. Extrémě to prospívá fyzickému zdraví i psychice

Otužování se stalo velkým trendem
📷
Další 3 fotografie v galerii
 Zdraví 
22. ledna 2021 17:52 / Pixabay
  0   0
Je prokázáno, že otužování posiluje imunitu. Je dokázáno, že otužilý člověk se nemocem z nachlazení vyhne mnohem lépe a pokud jimi onemocní, je průběh takové nemoci mnohem lehčí a především se rychleji vyléčí. Kromě toho otužování působí proti nemocím z nachlazení, ale také proti alergiím, vředové chorobě, hypertenzi a některým nervovým chorobám či psychickým poruchám.

Otužování však neznamená jen koupat se v ledové vodě. Tomuto zdravému koníčku se můžete klidu svého domova a může se tak stát součástí vašeho život.

Uvažujete, že byste se začali otužovat, ale nevíte jak a kde začít? Poradíme vám.

Vhodné pro všechny

Stát se otužilcem může kdokoliv, ať už starý nebo mladý člověk. Prakticky jedinou podmínkou je zdravotní způsobilost. O otužování nemocnýchjinak musí rozhodnout lékař. Samozřejmě, že děti a starší lidé by se měli otužovat mírněji. 

První výsledky 

Pokud se budete otužovat opravdu pravidelně, pak první příznivé účinky můžete čekat už za tři až čtyři týdny. Ovšem pozor. Jakmile jednou s otužováním přestanete, počítejte s tím, že vaše schopnost zvýšené otužilosti začne opět klesat. A prakticky budete muset začít znovu od začátku. Proto je důležitá soustavnost.

Chce to postupně

Rozhodnete-li se otužovat, je potřeba začít od méně itenzivních prostředků a postupně pokračovat k těm intenzivnějším a zároveň také prodlužovat dobu otužování. Navíc otužovat se můžete i několikrát denně.

Začněte rozcvičkou

Ráno začněte cvičením při otevřeném okně, na balkoně nebo venku s tím, že vaše oblečení bude minimálné. Poté si dejte ranní mytí minimálně půlky těla studenou vodou či sprchou. Začínejte postupně tak, že budete studenou vodou omývat nejdříve nohy a postupně se budete přesouvat výše. Pokud vám studená voda vadí, dejte si pár dnů vlažnou vodu a její teplotu postupně snižujte. Klidně dýchejte a udržujte si dobrou náladu. Bude to stát za to. Tělo poté vyplaví endorfiny a vy se budete cítit skvěle. Po sprše se opravdu dobře osušte. Tím dochází k prokrvení těla. Poté si dejte pár zahřívacích cviků a zaslouženou snídani. 

Odhoďte vrstvy

Součástí otužování je také pohyb na čerstvém vzduchu. Snažte se velkou část vašich aktivit přesunout ven. Místo běhání na páse se běžte zkrátka proběhnout do lesa. Jak na běh v zimě jsme psali zde. Postupně také odhazujte různé vrstvy oblečení. Věřte, že tohle vám půjde mnohem snadněji, pokud budete zvyklí na studenou sprchu.

Plavání ve vodě

Co se týká samotného plavání v ledové vodě, s tím buďte opatrní. Jde o disciplínu, která je opravdu pro zkušené otužilce. Uvědomte si, že studená voda v kohoutku má zcela odlišnou teplotu než ta v přírodě. Ideální je začít s otužováním od října, kdy je voda přeci jen ještě teplejší a pokračovat až do zimních měsíců. Zprvu si dejte pár vteřin a postupně tento interval prodlužujte, ne však na delší obu než 20 minut. Určitě s sebou mějte doprovod.

Šárka Sokolská | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Za nejčistším vzduchem v Evropě se nemusíte trmácet daleko. Máte ho na dosah ruky

Dům a zahrada

Pokud chcete, aby byl trávník po zimě jako nový, máme pro vás návod, jak toho dosáhnout

Bydlení

Kdo ještě nestihl prořezat rybíz či angrešt, má nejvyšší čas. Keře se vám odvděčí kvalitnějšími...

Zavřít reklamu