Zinek posiluje organismus a zastavuje bujení virů. V době pandemie je pro naše tělo nepostradatelný

 Zdraví 
07. března 2021 08:23 / Kateřina Kofroňová
  1
📷
5 fotografií v galerii
Vitaminy z přírodních zdrojů jsou velmi hodnotné Depositphotos
Zinek patří mezi stopové prvky, které jsou potřeba pro silný imunitní systém a normální vývoj lidského mozku. Jeho nedostatek, ale i nadbytek může způsobit nespočet zdravotních komplikací. Je nezbytný pro tělesný růst všech živých organismů a jejich vývoj, reprodukci a také snižuje hladinu cholesterolu v krvi. Ale hlavně posiluje imunitní systém, což je obzvláště v této době potřeba jako sůl.

Jeho nedostatek poznáte snadno. Lidé, kteří jej přijímají v menším množství než je potřeba, trpí vyšší náchylností k infekcím, nachlazení a chřipkám, bývají neustále unaveni, pociťují bolesti kloubů, nebo jim nadměrně a dlouhodobě padají vlasy, hůře se jim hojí rány, nebo trpí kožními nemocemi či zhoršováním zraku, čichu nebo chuti. U dětí může dojít ke zpomalení vývoje, snížení schopnosti učit se a soustředit se a ojediněle může nedostatek vést až k mentální poruše paměti či retardaci.

V době pandemie nepostradatelný

I malé množství zinku má pro tělo obrovský přínos. Obzvláště v době, kdy je tělo vystavováno většímu nebezpečí nákazy, jako právě v zimním období, při chřipkových epidemiích nebo i celosvětových pandemiích. Specifickou vlastností zinku je totiž jeho schopnost zabránit bujení viru, ale i zastavit chorobný růst tkáně.

Další přínosy pro tělo

Je také významným antioxidantem a pomáhá bojovat s volnými radikály. Zinek rovněž přispívá k správnému fungování metabolismu, bezproblémové plodnosti, udržení zdravých kostí, vlasů a nehtů, má zásadní vliv na zdravou pokožku, zrak a funkci imunitního systému. Imunitní systém nastartuje i obyčejná řepa.

V čem zinek hledat

Obecně se doporučuje vždy se alespoň pokusit přijímat vitaminy, minerální látky a další potřebné prvky spíš z přírodních zdrojů než z kupovaných doplňků stravy. Byť by měly být z lékárny. Je to přirozenější a není na tom nic těžkého. Zinek je hojně zastoupen v mase a jiných potravinách, které jsou bohaté na bílkoviny, najdeme jej v celozrnných obilovinách, luštěninách, kořenové zelenině, dýňových semínkách a také například v droždí. Všechny jistě potěší, že tmavá čokoláda je rovněž zdrojem zinku.

Nejvyšší množství zinku najdete v ústřicích, dále pak ve vnitřnostech, červeném mase, mořských živočiších, mléku či vejcích. V případě, že ve vaší stravě maso, mléko ani vejce nemají své zastoupení, hledejte zinek v dýňových semínkách, ořeších, fazolích, hrachu, vločkách nebo čočce či cizrně.

Jaké množství denně

Nedostatek zinku může vést k různým neduhům, ovšem i jeho nadbytek nám nemusí zrovna prospět. Proto se říká, že nic se nemá přehánět a méně je někdy více. Nadbytek zinku může způsobovat dokonce chudokrevnost nebo poruchy imunity.

Ze zdravé a vyvážené stravy získáte většinou zinku dostatečné množství, což je deset miligramů, ale pokud jste sportovec, může to být i více. Zinek se totiž vylučuje potem, tudíž jej sportovci potřebují pro správné fungování organismu více.

Zinek není samospásný

Silné a odolné tělo vám ovšem zinek sám o sobě nezaručí, ani když jej budete užívat přesné množství podle tabulek celý život. Vše souvisí se vším a pro zdravý a správně fungující organismus je potřeba chodit na čerstvý vzduch, na pravidelné procházky, občas se proběhnout, jíst ovoce a zeleninu a celkově dbát na zdravou životosprávu. Naše tělo je náš chrám a jak se o něj staráme a jak o něj pečujeme, tak nám bude fungovat a sloužit po zbytek života.

U všech potravinových doplňků i volně prodejných léků respektujte doporučení o vhodném dávkování, které je na nich uvedeno.

Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Manželství Radky Třeštíkové nepřežilo poslední lockdown. Po rozchodu vydala spisovatelka knihu o...

Styl

Kdy je čas na první kosmetiku a kdy je vhodné aby se malé slečny začaly líčit

Dům a zahrada

Naučte se v obchodě poznat zdravou vánoční hvězdu a vyhněte se chybám, kvůli kterým květina mnohdy...

Zavřít reklamu