Jak ovlivnit krevní tlak pomocí stravy

Mnoho sodíku zvyšuje náš tlak
📷
Další 3 fotografie v galerii
 Zdraví 
05. března 2021 12:41 / Pixabay
  4   1
Asi 45 procent lidí v Evropě trápí vysoký krevní tlak. Přesto nemusí být jeho normalizace příliš velký problém. Máme důležité informace.

Optimální hodnoty krevního tlaku u dospělého by neměly přesáhnout 120 u systolického tlaku a 80 u diastolického. Za normální se považují hodnoty do 129/84, za vysoký normální tlak do 139/89 a cokoliv nad to už je vysoký krevní tlak.

Potraviny, které tlak zvyšují

Všeobecně známým faktem je, že zvýšený příjem sodíku se podílí na vyšším krevním tlaku. Pro některé lidi není jasné tolik to, jakými cestami se sodík do těla dostává. Kuchyňská sůl ho obsahuje celých 40 procent. Sodík je pochopitelně v určitém množství přítomen v různých potravinách. Tělo ho navíc v rozumné míře potřebuje, ale všeho moc škodí. Rozumná míra soli je zhruba jedna čajová lžička na den. Bohužel v průmyslově připravovaných potravinách, v uzeninách a v různých pokrmech, které si kupujeme, je sůl přítomna ve značném množství. I když tedy neosolíte své jídlo ani jednou špetkou, dostanete za den obrovskou dávku, která překračuje limit. Ten je 2300 mg sodíku. Zmrazená pizza pro jednoho může mít ve výsledku i 3140 mg sodíku. Jedna jediná nakládaná okurka má asi 450 mg této látky, dva plátky čedaru mají lehce přes 500 mg, porce kuřecí polévky z plechovky pak skoro 2200 mg. Je zřejmé, že zde dochází k velkému problému.

Vedle sodíku škodí i cukr. Jeho působení vede oklikou přes zvyšování hmotnosti. Čím vyšší tělesná hmotnost, čím vyšší nadváha či obezita, tím vyšší tlak. Nemusí to platit vždy, ale u většiny lidí ano. Pokud snížíte svou dávku cukru o pouhé dvě lžičky za den, můžete si snížit horní tlak o 8 mmHg a spodní o 3 mmHg. Není to mnoho, ale není to bezvýznamné.

Další významnou skupinou potravin, které se podílejí na zvyšování tlaku, jsou špatné tuky. Naše tělo tuky potřebuje, takže by byla chyba je z jídelníčku vyřadit. Je ale dobré využívat zdravé tuky. Příkladem je olivový olej, avokádo, ořechy a všelijaká semínka. Omezit je vhodné některé živočišné tuky, ačkoliv na to existují různé názory a někdy se kvalitní domácí produkty typu máslo a sádlo i doporučují. Rozhodně je dobré se obloukem vyhnout všelijakým ztuženým rostlinným tukům, které v našem těle dělají velký nepořádek.

Potraviny, které tlak snižují a další doporučení

Určitě používejte ve větší míře česnek, cibuli, celer, salátové okurky, červenou řepu, grepy, jablka, granátová jablka i banány. Banány mají vysoký obsah draslíku, který vyrovnává vliv sodíku. Dobré je libové maso, všeobecně zelenina a ovoce. Určitě omezte nebo zcela zrušte příjem alkoholu. Ten obsahuje značné množství energie, vede k nadváze a ovlivňuje tak jak stav cév, tak i krevní tlak. Nekuřte. Přiměřeně se pohybujte. Pomůže vám to snížit hmotnost a navíc budete celkově spokojenější, což povede ke snížení tlaku. Vyhněte se stresům, buďte v pohodě. Dodržujte i další doporučení, která najdete v článku zde.

U kupovaných potravin sledujte obsah sodíku a snažte se jeho podíl omezovat. Některé potraviny už se vyrábějí se sníženým obsahem soli. Dobrou fintou, jak se vyhnout použití soli při domácí přípravě pokrmu, je vaření v páře. Tím se zachovává obsah různých látek v potravinách. Jídlo je pak chuťově výraznější. Není potřeba ho tedy dochucovat solí. Výsledný pokrm si pak můžete i mírně osolit. Spotřeba soli tak bude výrazně nižší než u jiných druhů příprav. Zvykejte si na chuť bez soli.

Bronislava Silná | inStory.cz
Témata: tlak, strava, sodík, sůl, cukr, tuky
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Dokonalé ráje Středomoří. Vyberte si to nejkrásnější místo pro vaši dovolenou

Dům a zahrada

Výsadba vlastních brambor. Rady a tipy jak na to

Bydlení

Pračka nemusí být jen v koupelně. Byt skýtá daleko více možností

Zavřít reklamu