Velmi častým problémem současnosti je přemíra pracovní zátěže. Nenechte se zničit přepracováním

 Zdraví 
07. srpna 2021 15:11 / Bronislava Silná
  0   0
📷
4 fotografie v galerii
Příliš času v práci škodí zdraví Pixabay
Velmi častým problémem současnosti je přemíra pracovní zátěže. Člověk ji přijme obvykle dobrovolně, ale následky už většinou neuhlídá. Máme další informace.

Moderní doba klade na člověka značné nároky. Máme dojem, že práce a úspěch v ní je tím nejdůležitějším. To ovšem vede často k poškození vlastního zdraví.

Příznaky přepracování

Existuje celá řada příznaků, že je naše tělo za hranicemi svých možností. Každý člověk to má navíc jinak. Mnoho lidí pociťuje vedle únavy a ospalosti také i určité bolestivé projevy. Zejména je běžná bolest zad, která naznačuje, že jsme si toho naložili příliš. Dostavuje se také nezájem o sex. Člověk má tendenci se uzavírat do sebe, nemá ani zájem o kontakt s druhými. Někdy se objeví zvýšená konzumace alkoholu, který bývá využíván jako pomocník proti stresu. Nic vás netěší, nic vám neudělá radost. Vedle toho se mohou objevit také různé nemoci a zdravotní obtíže, které zdánlivě s přepracováním vůbec nesouvisí. Můžete trpět zažívacími problémy, ale mohou se objevovat i častější infekce či různé zdánlivě běžné nemoci. Jde o to, že celková vyčerpanost snižuje imunitu organismu. To potvrzuje i MUDr. Michal Kryl, který se touto problematikou zabývá. Dlouhodobá přetaženost může tedy způsobit i velké škody. Podílí se na vzniku diabetu, infarktu, mrtvice i rakoviny a řady psychiatrických onemocnění.

Jak tomu čelit?

Není vůbec jednoduché odpovědět na otázku, jak čelit přepracování. Je rozhodně dobré si nastavit určité hranice a nepracovat víc, než je zdrávo. Stanovte si maximální dobu, kterou jste ochotni práci věnovat. Rozhodně je dobré si udržovat určité koníčky či záliby, které vám pomohou na práci zapomenout. Skvělý je pohyb (o správném běhání si přečtěte třeba zde), ale někdy je člověk už tak utahaný, že nemá na pohyb ani pomyšlení. Výborná je dovolená. Jenže aby byl její přínos opravdu významný, měla by trvat alespoň dva týdny v kuse. Takovou dovolenou si však dopřeje jen málokdo. Vhodný je určitý denní rituál, pravidelné jídlo a dbát na spánek. Pomocí různých chytrých hodinek či náramků můžete sledovat kvalitu vašeho spánku a pracovat na jeho zlepšování. Zařaďte do odpočinku i cílenou relaxaci. Také není od věci využít určité bylinky. Pokud máte pocit, že si sami nepomůžete, neváhejte vyhledat odbornou pomoc.

Konkrétní doporučení

Pro lepší spánek si dobře vyvětrejte. Spěte na kvalitní matraci. Máte-li problémy s usnutím či kvalitou spánku, zkuste kozlík lékařský, mučenku pletní, šantu kočičí či heřmánek pravý. Zařazujte odpočinek pravidelně. Máte-li spíše sedavé zaměstnání, měl by obsahovat přiměřený pohyb podle vašich zálib a následně relaxaci pro mysl. Vhodná je příjemná četba, ale někdo dá přednost třeba křížovce a jiný poslechu hudby. Sledování filmu není špatné, ale nezařazujte ho těsně před usnutí.

Pokud chcete relaxovat, zkuste tu nejjednodušší techniku, kdy si lehnete uvolněně na záda a postupně projdete celé tělo od nohou až po hlavu a uvolníte všechny svaly. Dělá se to obvykle tak, že se v myšlenkách zaměříte na danou oblast a následně si představíte tíži daného místa a jak se bezvládně opírá o podložku. Můžete k tomu poslouchat i příjemnou hudbu. Lze také zařadit dechové cvičení.

Máte-li možnost, nestyďte se zařadit okamžiky, kdy neděláte téměř nic. Posezení s šálkem kávy nebo čaje spojené s výhledem do krajiny může být velmi přínosné. Rozhodně své napětí nezajídejte a nezapíjejte alkoholem.

Zdroj info: rehabilitace.info, herbal-store.cz.

Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Princ Harry a Meghan se chystají na Vánoce do Anglie za královnou. Její zdravotní stav je předmětem...

Styl

Esenciální oleje proti stárnutí pleti, které je vhodné s přibývajícím věkem používat

Dům a zahrada

Jak si ochočit morče a naučit ho slyšet na jméno

Zavřít reklamu