Sedavé zaměstnání je pro naše velmi tělo nepřirozené. Hrozí vám tyto nemoci

Abyste zůstali zdraví, musíte dodržovat určitá pravidla
📷
Další 3 fotografie v galerii
 Zdraví 
16. července 2018 07:49 / Pixabay
  0   0
Je sice příjemné celý den v práci sedět a nezadýchat se při fyzické námaze. Pro naše tělo je to však nepřirozené a může nám to způsobit spoustu zdravotních obtíží.

Kdo se dobře učí, pracuje v kanceláři. Kdo špatně, skončí u lopaty. Tohle říkají rodiče snad po celém světě svým dětem, aby je motivovali k lepším školním výsledkům. Jenže ve finále ten, kdo "skončil u lopaty", na tom může mnohem lépe, než "kancelářská krysa".

Bolesti i záněty

Nejčastěji při sedavém zaměstnání trpí pochopitelně záda, která jsou celý den většinou jen v jedné pozici. Následné bolesti na sebe tedy nenechají dlouho čekat. Trpí zejména bederní a krční páteř. A zatímco některé svaly nadmíru přetěžujeme, jiné nám zakrňují.

Není pak divu, že vstaneme od počítače a nejsme schopni pořádně se narovnat. Dalšími častými problémy jsou pak tloustnutí z nedostatku pohybu, pálení očí z přemíry koukání do počítače či syndrom karpálního tunelu.

Nemocné ruce

Syndrom karpálního tunelu se nás týká v případě, že celých osm hodin, ne-li déle, držíme v ruce počítačovou myš. Tedy přesněji řečeno – vzniká kvůli chybným návykům při práci s klávesnicí nebo myší. Přetěžujeme ruku při ohýbání zápěstí a prstů. Mezi typické příznaky tohoto onemocnění patří bolest v zápěstí, provázená necitlivostí, ztuhlostí či brněním prstů.

Problém je v tom, že léčba je dlouhodobá, a abychom se zcela vyléčili, musíme se naučit správně s počítačovými komponenty pracovat nebo změnit práci. Jako prevence jsou vhodná speciální cvičení na ruce. Minimálně jednou za hodinu byste si ruce měly důkladně protáhnout. Při procvičování byste měli ruce dát do opačného postavení než při práci s myší. Nejen paže, ale i zápěstí a prsty. Stačí je na chvíli prokroužit, promačkat a opět můžete pokračovat v práci.

Správné vidění

Práce na počítači je velkou zátěží také pro oči. Dlouhodobé dívání se na jedno místo není pro zrak přirozené. Navíc při koukání na obrazovku počítače zapomínáme mrkat. Aniž bychom si to uvědomovali. Následkem toho nám může hrozit syndrom suchého oka, což je docela bolestivá záležitost. Stejně jako u procvičování rukou platí i v případě očí, že je nutné minimálně jednou až dvakrát za hodinu udělat si „pauzu“ a zrak procvičit.

Odtrhněte oči od počítače a podívejte se například z okna. Nejlépe, pokud to je možné, na stromy. Zelená barva našim očím velmi prospívá. Barvy jsou pro oči vůbec dobré. V každém případě je důležité zaostřit na chvíli svůj zrak na vzdálené předměty. Co se samotného počítače týče, používejte ideálně kvalitní LCD monitory s dostatečnou úhlopříčkou. K mání jsou navíc dnes už i speciální dioptrická i nedioptrická skla, která umí pohlcovat nadměrné záření z počítačů i televize. A tím očím ulevují a chrání je.

Židle a sezení

A zapomínat bychom neměli ani na správné sezení. Záda nás bolí, protože hodiny jsme ve strnulé a mnohdy i nepřirozené poloze. Krčíme se, hlavu schováváme mezi ramena a máme kulatá záda. Ať chceme nebo ne, tyto nešvary se dříve či později na našem zdraví negativně odrazí. Navíc neohrožujeme jen svá záda, ale i hlavu. Následkem bolestí krční páteře se mohou spustit migrény.

V první řadě si tedy pořiďte kvalitní pracovní židli, nejlépe ergonomickou, která vás bude nutit sedět správně. Až se na ni posadíte, pamatujte, že obě nohy musí být celým chodidlem opřené o podlahu a rozkročené na šířku pánve. Nikdy nedávejte nohy přes sebe. Záda se snažte mít rovná a nehrbte se. I zde je nutné občas se protáhnout a uvolnit tělo.

Martina Langová | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Za divočinou nemusíte cestovat přes půl světa. Na vlastní kůži ji zažijete i v Čechách

Dům a zahrada

Dopřejte své zahradě to nejlepší. Založte si kompost, domácí hnojivo je poklad

Bydlení

Pokud nechcete za provoz podlahového topení utratit majlant, zvažte druh krytiny

Zavřít reklamu