K čemu jsou proteinové doplňky a pro koho jsou vhodné?

Přirozené zdroje proteinů jsou v řadě potravin
📷
Další 3 fotografie v galerii
 Zdraví 
03. srpna 2018 07:38 / Shutterstock
  1   0
Poslední dobou jsou mezi sportovci stále populárnější různé proteinové doplňky. Objevují se i mezi dospívajícími. Jsou pro ně vhodné? A potřebují je sportovci vůbec? Máme pro vás několik postřehů, které jsou důležité.

Pro běžného člověka, který bere sport jako relaxační záležitost a neklade si velké cíle, jsou tyto doplňky jistě zbytečností. A drahou zbytečností. Na straně druhé, pokud sportovec bere svou činnost vážně a připravuje se na vrcholové úrovni, jsou tyto přípravky důležitou součástí svalové regenerace a prostředkem k budování svalové hmoty.

Co jsou proteiny

Jedná se o bílkoviny. Jde tedy o základní stavební prvek našeho těla. Neobejdeme se bez nich a přijímáme je obvykle v dostatečném množství v potravě. Podílejí se nejen na budování svalů, ale vstupují také do řady procesů v těle včetně tvorby imunitních reakcí. Jsou také nutnou součástí jídelníčku při redukční dietě. Bílkoviny tedy určitě potřebujeme.

Přirozené zdroje bílkovin

Je celá řada potravin, které jsou bohaté na protein. Jedná se zejména o řecký jogurt, tvaroh, sýry, vejce, mléko včetně sójového, maso, ryby, fazole, čočka, buráky, ořechy, hrášek, tofu, pšeničný klíček a mnohé další. Běžný člověk pokrývá své potřeby touto cestou. Sportovci, nemocní lidé a zejména ti, kdo mají problém s přijímáním potravy, mohou mít bílkovin nedostatek.

Suplementy

Existuje celá řada přípravků, které mohou dodat tělu chybějící proteiny. Sportovci je potřebují zejména těsně po tréninku, kdy si tělo žádá doplnit stav proteinů a proces přes klasické jídlo trvá příliš dlouho. Jednotlivé přípravky se ale zásadně liší, a proto věnujte při jejich případném užívání velkou pozornost při výběru. Zejména se soustřeďte na to, aby byl produkt schválený evropskými předpisy a neobsahoval látky, které jsou potenciálně karcinogenní. Zejména jde o různá umělá sladidla, která se často používají. Po tréninku je nejlepší syrovátkový protein. Nejčastější jde o koncentrát. Patří k levnějším typům. Kvalitativně lepší je pak hydrolyzát, který se vyrábí enzymatickým štěpením řetězce syrovátkových proteinů.

Dávkování

Nejčastější dávkou je jedna odměrka po tréninku. V obzvlášť opodstatněných případech může být dávka i vyšší. Je ovšem třeba si také uvědomit, že se nesmí tento doplněk stravy stát náhradou pestrého jídelníčku. Proteinové doplňky mohou používat i dospívající sportovci. Rodiče by ale měli hlídat, zda se jedná o kvalitní přípravky bez nežádoucích látek. Je dobré pročítat odborné testy a hodnocení. Nezapomínejte také na jiné potřebné složky zdravé stravy. A protože žijeme v oblasti, kde jíme poměrně málo ryb, může pro nás být důležité používat i jiné potravinové doplňky. Zajímavé informace o rybím tuku najdete zde.

Bronislava Silná | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Zimní eurovíkend v Helsinkách? I v tomto období žije město naplno a je co obdivovat

Dům a zahrada

Vánoční skřítci jsou letos v kurzu. Ozdobte si zahradu skřítkem z jehličí

Bydlení

Poruchy se nevyhýbají ani sušičkám. Některé zvládnete opravit i sami

Zavřít reklamu