Zaostřeno na sladidla: Jsou lepší než cukr? Vybírat musíte pečlivě

Místo bílého cukru můžete volit přírodní nebo umělá sladidla
📷
Další 3 fotografie v galerii
 Zdraví 
11. srpna 2019 06:29 / Depositphotos
  1   1
Chcete zkusit zdravější variantu slazení? Pak si dávejte pozor na skutečně "zdravá" sladidla. Některá vám mohou uškodit víc než obyčejný bílý cukr.

Vymýtit cukr z jídelníčku je moderní trend zdravé výživy. Ovšem, vzdát se úplně sladkého také nelze, a proto lidé často hledají různé alternativy, čím cukr v jídle nahradit. Bohužel, často tak do sebe nevědomky dáváte jenom další "jedy" v domnění, že děláte to nejlepší pro vaše zdraví. Jaká sladidla jsou tedy zdravější? 

Přírodní nebo umělá

Jako náhradu běžného cukru můžete zvolit dvě skupiny sladidel, a to přírodní nebo umělá. K těm přírodním patří fruktóza, různé sirupy (agávový, datlový), dále med a cukerné alkoholy (sorbitol, xylitol). Umělá sladidla jsou taková, která mají mnohem vyšší sladivost než řepný cukr, a přitom mizivé množství kalorií. 

Zrádná fruktóza

I když by se mohlo zdát, že pokud si koupíte fruktózu, dáváte tak do sebe přírodní sladidlo, které je běžně obsaženo v ovoci, není tomu tak. Bohužel, průmyslově získané fruktózy nejsou žádná výhra. Jak totiž výzkumy ukázaly, fruktóza metabolizuje pouze v játrech. To způsobuje zvýšení hladiny tuků v krvi, jejich ukládání v cévách v blízkosti srdce, což může podporovat rozvoj obezity i srdečně cévních onemocnění. Bohužel, fruktózou se dnes sladí kde co. I dětská výživa. 

Agáve?

Mezi sirupy můžete často narazit na agávový. Ten se taky na první pohled jeví jako zdraví prospěšný. Má sice nízký obsah glukózy a jeho glykemický index je 15, obsahuje však přes 75 % fruktózy. Tento průmyslově zpracovaný sirup získávaný ze sukulentů v sobě ještě ukrývá nedoporučovaný vysoko-fruktózový kukuřičný sirup. Vyrábí se z kukuřičného škrobu a při výrobě se záměrně určitá část glukózy nahrazuje fruktózou. Takže ani agávový sirup jako zdravá alternativa cukru není vůbec vhodný.

Datlový sirup

Skvělým sladidlem jsou datle. Pokud je rozmixujete s vodou, získáte z nich pastu, se kterou můžete sladit pečivo, jogurty i dezerty. V obchodech si můžete koupit také datlový sirup. Ovšem pozor, jedná se o vysokokalorické sladidlo, a proto byste ho měli používat s rozumem. Množství kalorií v datlovém sirupu se pohybuje v rozmezí od 250 do 320 kalorií v závislosti na značce.

Zkuste obilné sirupy

Z obilnin se zase získávají různé obilné sirupy, a to nejčastěji z ječmene, pšenice, kukuřice a rýže. Vypadají podobně jako med, ale mají nižší sladivost. Obilný sirup se skládá převážně ze sladového cukru maltóza, kterou tvoří dvě molekuly glukózy a dalších polysacharidů, které se štěpí pomalu, a dodávají tak energii postupně. Obilné slady mají tedy nižší glykemický index a mohou je bez obav užívat jak cukrovkáři, tak lidé pokoušející se zhubnout. 

Javorový a alkoholový

Dalším oblíbeným sladidlem je javorový sirup, který se připravuje vařením a rafinací šťávy z javorů, obsahuje asi 35 % fruktózy, hodnotné živiny a jeho GI je asi 54. Ovšem je třeba hledat co nejkvalitnější. Poznáte to podle barvy. Čím je sirup řidší a světlejší, tím je kvalitnější. Co se týká kvality, při výrobě se známkuje velkými písmeny A, B, C nebo D, přičemž sirup A je nejvyšší kvality, který je vhodný jako luxusní dárek, a je určen pro přímou konzumaci, sirup C pak pro běžné užití. Sirupy B se u nás moc neprodávají a tmavé sirupy D jsou nejhorší kvality, používají se spíše pro pečení a gastronomii. Mezi přírodní sladila patří i cukerné alkoholy, a to například xylitol, který se získává třeba z kukuřice nebo březové šťávy. Xylitol je poněkud kontroverzní sladidlo, které se nachází v malém množství v mnoha druzích ovoce a zeleniny, a je proto považován za přirozený. Je zřejmé, že xylitol je rafinované sladidlo, takže neobsahuje žádné vitamíny, minerály ani bílkoviny. V tomto smyslu jsou to “prázdné” kalorie.

Sladká chuť, žádné kalorie

Stévie je takový malý přírodní zázrak. Nebo ne? Sice neobsahuje žádné kalorie, ale skvěle sladí, i když v ní není žádná fruktóza ani glukóza. Nicméně některé odborné práce poukazují na to, že její konzumace může vyvolávat nepříznivé biochemické reakce v těle. Sladká chuť v ústech totiž signalizuje tělu přísun cukrů, které však nepřicházejí. To může nepříznivě ovlivňovat metabolické pochody v těle a i celkové zdraví organismu. Když už tedy stévii, tak jedině tu, kterou si vypěstujete sami. Pokud používáte průmyslově upravený produkt, pak počítejte s aditivy a dalšími látkami.

Zázrak nebo klam?

Z přírodních sladidel bychom rozhodně neměli opomenout med. Med je sladidlo složené z fruktózy, glukózy a dalších jednoduchých cukrů. Zbytek tvoří voda, minerální látky, polyfenoly, enzymy a další látky. Jenomže obsah těchto látek je skutečně zanedbatelný, o to více, pokud kupujete pasterizovaný a opravdu kvalitní med. O tom, podle čeho se při výběru řídit, i jak jej následně skladovat, jsme psali zde. Nicméně bylo prokázáno, že má skutečně antibakteriální vliv na pokožku, ovšem jako hojivé mazání. Na obezitu má prakticky stejný vliv jako bílý cukr.

Šárka Sokolská | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Máte rádi televizní soutěže? Vydejte se po stopách té nejznámější

Dům a zahrada

Zahradní vysavač vám pomůže nejen s listím

Bydlení

Do sušičky můžete dát i jemné prádlo, boty nebo hračky. Chce to jen jednu vychytávku

Zavřít reklamu