Večerní přejídání často stojí za nadváhou či obezitou. Naučte se jej ovládnout

Dejte stopku večernímu přejídání
📷
Další 4 fotografie v galerii
 Zdraví 
12. srpna 2020 19:41 / Depositphotos
  1   1
Ukazuje se, že u mnoha lidí je právě večerní přejídání zodpovědné za jejich nadváhu či obezitu. Dá se s tím něco dělat? Lze nějak zkrotit chuť, abyste večer nevybílili lednici? Určitě. Máme dobrá doporučení.

Celková schopnost organismu zpracovávat živiny a rychlost metabolismu závisí na mnoha faktorech. Některá doporučení, která se objevují na internetu, mohou být i vysloveně nesmyslná. Ukazuje se ovšem, že večerní přejídání rozhodně nepatří k dobrým návykům a je třeba s ním zatočit. V zájmu vašeho zdraví.

Kdy naposledy večer jíst?

Jsou lidé, kteří tvrdí, že poslední jídlo by měli mít kolem páté či šesté hodiny. Jestliže jim to tak vychází, proč ne. Ale většina lidí je dnes touto dobou ještě v práci a striktní požadavek na večeři v šest si proto nemohou dovolit. Mnohem důležitější proto je, najíst se večer v klidu a jídlo si náležitě vychutnat. Jedinou hranicí je čas, kdy chodíváte spát. Jestliže chcete do postele kolem půlnoci, neměli byste jíst po deváté hodině.

Také je docela účelné nezahánět odpolední hlad uždibováním něčeho, ale raději počkat na pořádnou večeři. Jestliže máte kolem páté či šesté hlad, dejte si kousek zeleniny nebo trochu vodou rozředěného džusu.

Jak večeřet

Pro konec večerního přejídání je důležitá večeře. Záleží samozřejmě na tom, zda míváte teplý oběd. Pak patrně postačí večeře studená. Jestliže naopak obědváte sendvič, pak budete potřebovat večer pořádné teplé jídlo. V každém případě byste ale neměli večeři ošidit. Dbejte na to, abyste měli vždy i nějaký zeleninový salát. Dobře ochucený vás potěší, a i kdybyste k němu měli jen chléb se sýrem, budete mít pocit spokojenosti a sytosti. Vlastně tím nejdůležitějším je, aby vás večeře nejen zasytila, ale také potěšila. Člověk, který prožije určité uspokojení z jídla, pak nemá tak silnou potřebu hledat, co by ještě snědl.

A co když chuť přijde

Navzdory snaze se určitě alespoň zpočátku stane, že vás chuť na nějaké pamlsky přepadne. Rozhodně si odepřete sladké. Ale zkuste obejít potřebu jídla tím, že si připravíte nějaký chutný čaj. Pochopitelně bez cukru. Záleží na osobních preferencích. Někdo má rád zelený, jiný černý, další nedá dopustit na ovocný. Vše je povoleno, neřešte kofein a další nesmysly. Jde o to, aby vám nápoj chutnal a vy tak měli něco, nač se můžete těšit, a co přitom nenese zbytečné kalorie.

Rizikovým momentem je zejména sledování televize spojené s pojídáním čehokoli, případně čtení knížek, při kterém také mnozí uzobávají. Rozhodně se čtení nevzdávejte, ale zkuste se psychicky přeorientovat na popíjení nápojů bez cukru i bez sladidel. Obrovským spouštěčem večerního vymetání lednice je pochopitelně alkohol. Sám o sobě je kalorický. Jestliže víte, že na vás takto působí, vynechte jej večer a sklenku si dejte spíš výjimečně. Jak už bylo řečeno, alkohol sám je velmi kalorický, takže si pomůžete dvojnásob.

Otevřeně nakonec

Důležité je, abyste si sami uvědomili, co je důvodem vaší vášně pro jídlo. Případně co by vám pomohlo ji překonat. Je třeba si otevřeně přiznat, že pro někoho je důvodem večerního hodování neschopnost dělat cokoliv užitečnějšího. Někdo tak zahání stres, a protože nechce pít alkohol, tak jí. Někdo zahání stres alkoholem i jídlem. Jiný řeší přejídáním nedostatek nebo absenci sexu. O tom si přečtěte i článek zde. Najděte si své důvody a přemýšlejte, co můžete udělat pro jejich odstranění. Nechce si v této věci poradit i odborníky. Nemá totiž cenu, abyste si zničili zdraví jen proto, že své problémy neřešíte s rozumem a včas.

Bronislava Silná | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Zapomenutý kus země na břehu Atlantiku. Podzim je ideální doba na jeho objevování

Dům a zahrada

Správná péče o bavlněnou roušku je stejně důležitá jako její nošení

Bydlení

Práce z domova vede ke špatným návykům. Jak správně sedět u práce na počítači a nezničit si záda

Zavřít reklamu