Zatočte s podzimní depresí. Náladu vám zvednou tyto maličkosti

Podzimní deprese jsou nepříjemné, ale dá se jim předejít
📷
Další 3 fotografie v galerii
 Ostatní 
04. listopadu 2018 16:14 / Depositphotos
  0   0
Někdo podzim miluje, jiný v tomto období trpí. Tělo na změnu ročního období reaguje různě a řada lidí se před nástupem zimy nevyhne takzvané podzimní depresi. Existuje naštěstí několik způsobů, jak nad pošmurnou náladou zvítězit.

Dny se začínají zkracovat a brzy se stmívá, rána i večery bývají chladné, často se objevují mlhy nebo sychravé počasí. To vše má na mnoho lidí negativní dopad a mají pak náladu doslova pod psa. Pochmurná nálada pak nezřídka přejde v deprese či úzkostné stavy.

Snažte se plíživé podzimní depresi včas vyhnout velkým obloukem. Než propukne v plné síle, můžete učinit pár věcí, které podle odborníků mohou pomoci.

Prevence je důležitá

Tak jako u jiných problémů i v případě podzimní deprese platí, že nejlepší je prevence. Někdy se v této souvislosti mluví o takzvaných zásadách duševní hygieny. Pokud člověk tyto zásady dodržuje ještě před prvním projevem depresí, je velmi pravděpodobné, že se mu onemocnění vyhne úplně.

Avšak ani pokud se onemocnění u člověka již projevilo, není na škodu tyto zásady dodržovat, naopak - pokud se člověk chce depresí zbavit a překonat je, je to nezbytné. A pozor, u někoho se může objevit i takzvaná vánoční deprese, o které jsme psali zde.

Správná výživa

Pro duševní pohodu je důležité dávat tělu všechny potřebné vitaminy a látky, které organismus potřebuje. Zaměřte se na to, co jíte. Tučná, slaná a sladká jídla neprospějí ani vašemu žaludku, ani vaší mysli. Vsaďte na luštěniny, které obsahují spousty prospěšných látek a také na sezonní ovoce a zeleninu. Zaměřte se hlavně na potraviny, které jsou bohaté na vitaminy C a D. Vitamin C je silný antioxidant a vitamin D zase působí antidepresivně.

Potraviny bohaté na vitamin C

Silnou koncentraci vitaminu C mají například šípky – ve 100 g dužiny najdete 200 až 500 mg vitaminu C, což je skoro desetinásobek toho, co mají citrony. A k tomu jsou navíc levnější než vitaminové doplňky.

Na céčko je bohatý i černý rybíz. Při stejném váhovém množství obsahuje čtyřikrát víc vitaminu C než pomeranč. Výzkumy navíc ukazují, že vitamin C obsažený v rybízu je stabilní – rybízový sirup například ztratí za rok pouze 15 % tohoto vitaminu. 100 g černého rybízu obsahuje 50 až 400 mg vitaminu C.

Vsadit můžete i na růžičkovou kapustu, které se říká královna zimní zeleniny. Ve 100 g najdete 115 mg vitaminu C.

Jak tělu dodat vitamin D

I vitamin D lze tělu dodat přirozeně. Pořiďte si například olej z tresčích jater. Je doslova nabitý omega-3 mastnými kyselinami a je nejlepším zdrojem vitaminu D vůbec. Jediná polévková lžíce obsahuje 34 mikrogramů vitaminu D. Pokud vám tresčí olej nechutná samotný, můžete s ním pokapat zeleninový salát nebo ho přidat třeba do smoothie. Na trhu se dají dokonce sehnat oleje s příchutí citronu, pomeranče nebo máty.

Teď na podzim vám přirozený zdroj vitaminu D poskytnou také houby, tedy pokud jsou vystaveny slunečnímu záření – přírodnímu či umělému. Houby jsou plné vlákniny a zároveň neobsahují téměř žádné kalorie. Nejvíce vitaminu D najdeme v hnědých houbách portobello a žampionech.

Bílý jogurt obohacený o vitamin D vám dodá až dva miligramy vitaminu D v jedné porci. Snažte se však vyhnout ochuceným jogurtům plným cukru. Přidaný cukr zhoršuje vstřebávání vitaminu D do těla a navíc jen zbytečně přidává na kaloriích.

Odpočinek v přírodě

Zabalte se do teplého svetru a vyrazte do lesa. Čerstvý vzduch, stromy, klid a ticho - to je to pravé pro relaxaci mysli. Utřiďte si myšlenky a myslete pozitivně. Smiřte se vnitřně s tím, že příroda také potřebuje odpočinek, a proto nastává podzim, který má také svoje kouzlo. Pobyt v přírodě na čerstvém vzduchu příznivě ovlivňuje organismus a také působí antidepresivně. A pokud chcete účinek pobytu venku znásobit, spojte jej se sportem. Díky sportu se v těle začne vyplavovat takzvaný hormon štěstí endorfin, který příznivě ovlivňuje spánek, působí proti bolesti a přináší dobrou náladu a pocity štěstí.

Kvalitní spánek

Hluboký a zdravý spánek je také skvělou prevencí proti všem negativním myšlenkám, které vás doprovázejí. Odpočaté a svěží tělo bojuje lépe proti jakékoliv nemoci od chřipky až po depresi.

Dospělý člověk potřebuje 8 hodin spánku, aby se jeho tělo mohlo dostatečně zregenerovat. Pokud už se u vás projevují jakékoliv poruchy spánku, je potřeba se zaměřit na spánkovou hygienu. To znamená například chodit spát každý den ve stejnou hodinu, 4 - 6 hodin před spánkem nepít kávu ani sladké nápoje, nejíst večer těžká jídla nebo spát v dobře vyvětrané místnosti. Může pomoci i kráká večerní procházka.

Kvalitní spánek lze ale podpořit i jinak. Začněte s kvalitní matrací, která bude vyhovovat vaší výšce, váze a dalším proporcím. Pokud se vám špatně vstává z postele, zvolte vysokou matraci. Pokud se v posteli často potíte, zkuste se poohlédnout po matraci a lůžkoviny s termoregulačními vlastnostmi. I polštář vybírejte obezřetně. Zvolte polštář podle nejčastější polohy vašeho spánku pro maximální komfort. Pokud si nevíte s tímhle vším rady, obraťte se na odborníky.

Marie Popelková | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Rozlučte se s létem stylově: Na nejslunnějším místě Evropy

Dům a zahrada

Nevíte, co se zelenými rajčaty? Poradíme, jak budou pořád sladká

Bydlení

Vyzkoušejte sílu aspirinu. Dokáže zázraky s prádlem i v koupelně

Zavřít reklamu