Zatočte s podzimní depresí. Náladu vám zvednou tyto maličkosti

Podzimní deprese jsou nepříjemné, ale dá se jim předejít
📷
Další 3 fotografie v galerii
 Ostatní 
04. listopadu 2018 16:14 / Depositphotos
  0   0
Někdo podzim miluje, jiný v tomto období trpí. Tělo na změnu ročního období reaguje různě a řada lidí se před nástupem zimy nevyhne takzvané podzimní depresi. Existuje naštěstí několik způsobů, jak nad pošmurnou náladou zvítězit.

Dny se začínají zkracovat a brzy se stmívá, rána i večery bývají chladné, často se objevují mlhy nebo sychravé počasí. To vše má na mnoho lidí negativní dopad a mají pak náladu doslova pod psa. Pochmurná nálada pak nezřídka přejde v deprese či úzkostné stavy.

Snažte se plíživé podzimní depresi včas vyhnout velkým obloukem. Než propukne v plné síle, můžete učinit pár věcí, které podle odborníků mohou pomoci.

Prevence je důležitá

Tak jako u jiných problémů i v případě podzimní deprese platí, že nejlepší je prevence. Někdy se v této souvislosti mluví o takzvaných zásadách duševní hygieny. Pokud člověk tyto zásady dodržuje ještě před prvním projevem depresí, je velmi pravděpodobné, že se mu onemocnění vyhne úplně.

Avšak ani pokud se onemocnění u člověka již projevilo, není na škodu tyto zásady dodržovat, naopak - pokud se člověk chce depresí zbavit a překonat je, je to nezbytné. A pozor, u někoho se může objevit i takzvaná vánoční deprese, o které jsme psali zde.

Správná výživa

Pro duševní pohodu je důležité dávat tělu všechny potřebné vitaminy a látky, které organismus potřebuje. Zaměřte se na to, co jíte. Tučná, slaná a sladká jídla neprospějí ani vašemu žaludku, ani vaší mysli. Vsaďte na luštěniny, které obsahují spousty prospěšných látek a také na sezonní ovoce a zeleninu. Zaměřte se hlavně na potraviny, které jsou bohaté na vitaminy C a D. Vitamin C je silný antioxidant a vitamin D zase působí antidepresivně.

Potraviny bohaté na vitamin C

Silnou koncentraci vitaminu C mají například šípky – ve 100 g dužiny najdete 200 až 500 mg vitaminu C, což je skoro desetinásobek toho, co mají citrony. A k tomu jsou navíc levnější než vitaminové doplňky.

Na céčko je bohatý i černý rybíz. Při stejném váhovém množství obsahuje čtyřikrát víc vitaminu C než pomeranč. Výzkumy navíc ukazují, že vitamin C obsažený v rybízu je stabilní – rybízový sirup například ztratí za rok pouze 15 % tohoto vitaminu. 100 g černého rybízu obsahuje 50 až 400 mg vitaminu C.

Vsadit můžete i na růžičkovou kapustu, které se říká královna zimní zeleniny. Ve 100 g najdete 115 mg vitaminu C.

Jak tělu dodat vitamin D

I vitamin D lze tělu dodat přirozeně. Pořiďte si například olej z tresčích jater. Je doslova nabitý omega-3 mastnými kyselinami a je nejlepším zdrojem vitaminu D vůbec. Jediná polévková lžíce obsahuje 34 mikrogramů vitaminu D. Pokud vám tresčí olej nechutná samotný, můžete s ním pokapat zeleninový salát nebo ho přidat třeba do smoothie. Na trhu se dají dokonce sehnat oleje s příchutí citronu, pomeranče nebo máty.

Teď na podzim vám přirozený zdroj vitaminu D poskytnou také houby, tedy pokud jsou vystaveny slunečnímu záření – přírodnímu či umělému. Houby jsou plné vlákniny a zároveň neobsahují téměř žádné kalorie. Nejvíce vitaminu D najdeme v hnědých houbách portobello a žampionech.

Bílý jogurt obohacený o vitamin D vám dodá až dva miligramy vitaminu D v jedné porci. Snažte se však vyhnout ochuceným jogurtům plným cukru. Přidaný cukr zhoršuje vstřebávání vitaminu D do těla a navíc jen zbytečně přidává na kaloriích.

Odpočinek v přírodě

Zabalte se do teplého svetru a vyrazte do lesa. Čerstvý vzduch, stromy, klid a ticho - to je to pravé pro relaxaci mysli. Utřiďte si myšlenky a myslete pozitivně. Smiřte se vnitřně s tím, že příroda také potřebuje odpočinek, a proto nastává podzim, který má také svoje kouzlo. Pobyt v přírodě na čerstvém vzduchu příznivě ovlivňuje organismus a také působí antidepresivně. A pokud chcete účinek pobytu venku znásobit, spojte jej se sportem. Díky sportu se v těle začne vyplavovat takzvaný hormon štěstí endorfin, který příznivě ovlivňuje spánek, působí proti bolesti a přináší dobrou náladu a pocity štěstí.

Kvalitní spánek

Hluboký a zdravý spánek je také skvělou prevencí proti všem negativním myšlenkám, které vás doprovázejí. Odpočaté a svěží tělo bojuje lépe proti jakékoliv nemoci od chřipky až po depresi.

Dospělý člověk potřebuje 8 hodin spánku, aby se jeho tělo mohlo dostatečně zregenerovat. Pokud už se u vás projevují jakékoliv poruchy spánku, je potřeba se zaměřit na spánkovou hygienu. To znamená například chodit spát každý den ve stejnou hodinu, 4 - 6 hodin před spánkem nepít kávu ani sladké nápoje, nejíst večer těžká jídla nebo spát v dobře vyvětrané místnosti. Může pomoci i kráká večerní procházka.

Kvalitní spánek lze ale podpořit i jinak. Začněte s kvalitní matrací, která bude vyhovovat vaší výšce, váze a dalším proporcím. Pokud se vám špatně vstává z postele, zvolte vysokou matraci. Pokud se v posteli často potíte, zkuste se poohlédnout po matraci a lůžkoviny s termoregulačními vlastnostmi. I polštář vybírejte obezřetně. Zvolte polštář podle nejčastější polohy vašeho spánku pro maximální komfort. Pokud si nevíte s tímhle vším rady, obraťte se na odborníky.

📷
3
fotografie
Marie Popelková | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Chcete si vyšlápnou 4444 schodů? Vydejte se do norského fjordu Lysefjorden

Dům a zahrada

Masážní lufu nemusíte kupovat. Můžete si ji sami vypěstovat

Bydlení

Údržba skla může být hračka. Zkuste pár triků

خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn
Zavřít reklamu