Špatnou chůzí si člověk může zbytečně přivodit bolesti. Problém se týká dvou z pěti Čechů

Při chůzi je třeba dodržovat určitá pravidla
📷
Další 3 fotografie v galerii
 Zdraví 
05. června 2019 08:09 / Depositphotos
  0   0
O chůzi je známo, že je to pro člověka nejpřirozenější pohyb a že má blahodárný vliv na lidské zdraví. To sice platí, ale pouze za předpokladu, že člověk chodí správně. A právě v tom je problém. Podle odborníků totiž dva z pěti Čechů neumějí chodit a místo zdraví prospěšné chůze si způsobují bolest.

Ani chůze není sama od sebe perfektní a stále je hodně lidí, kteří si špatným stereotypem chůze přivodí až bolestivé stavy nohou, zad či kloubů. A zcela zbytečně. Stačí totiž při tomto přirozeném pohybu dodržet pár jednoduchých pravidel.

Chůze jako lék

Chůze je podle fyzioterapeutů jako lék, který podporuje pohybovou soustavu i oběhový systém. Při správné chůzi člověk posiluje nohy, svalstvo lopatek, ramen, šíje a další. Napomáhá prokrvení celého těla a tím i odplavování odpadních látek z tkání a jejich detoxikaci. Jako anaerobní aktivita je ideální pro spalování kalorií a v neposlední řadě má kladný vliv na psychiku a podporu peristaltiky. Příznivě působí proti vzniku křečových žil a urychluje tok lymfy, jelikož aktivní svaly na nohách působí jako pumpa, která čerpá krev i lymfu proti gravitaci zpět k srdci. Pro zdravou chůzi je však třeba dodržovat několik zásad.

Chůze musí být vzpřímená

Pokud se člověk hodiny hrbí u počítače nebo zatěžuje jen určité svalové skupiny ve fyzicky náročném zaměstnání, je chůze ideální příležitostí k tomu se napřímit a aktivovat střed těla.

Každý krok by měl podle odborníků doprovázet i takzvaný nutační (kývavý) pohyb pánve, díky kterému získává trup stabilitu. Pak pracují svaly středu těla v harmonické rovnováze a u žádné skupiny nedochází k přetížení. Napřímená páteř umožňuje rovnoměrné rozložení nárazů z došlapu a správné fungování pánve zajišťuje optimální podmínky také pro kyčel. Vzpřímené chůzi brání především těžké tašky nošené přes jedno rameno nebo návyk předsunuté hlavy ze sedavého zaměstnání. Každý centimetr takového předsunutí znamená až osmikilovou zátěž navrch na trapézové svaly.

Nepřehlížejte bolesti nohou

Chůze by neměla bolet. Jakýkoli diskomfort nebo bolest signalizují problém, který způsobuje špatný stereotyp chůze nebo poškození tkání (chrupavka, sval, šlacha, vazy) a těžko lze „rozchodit“. Konzultace s fyzioterapeutem, který určí chyby a jejich korekci při chůzi, je proto na místě.

Nějakým zlozvykem při chůzi trpí odhadem 40 procent Čechů, snad každý má vsedě nebo při chůzi předsunutou hlavu. Už u dětí můžeme vidět vbočená kolena, ochablá bříška, odstáté lopatky, ramena tažená k uším. Dospělí pak často trpí bolestí hlavy nebo i brněním do rukou od zvýšeného napětí trapézového svalu, který ještě nese váhu batohu při turistice. Pokud má dotyčný potíže s páteří nebo klouby, bolesti se při chůzi mohou zvýraznit.

Ortopedické vložky chodidla neléčí

Alespoň jednu z mnoha deformit chodidel má podle fyzioterapeutů polovina dospělých lidí. Mezi nejrozšířenější patří vbočený palec nebo propadlá klenba. Příčiny mohly vzniknout už v dětství, například špatnou obuví. V dospělosti jsou rizikovými faktory chronické přetěžování nohou, dědičnost, sklon k uvolněnosti vazů, obezita nebo neustálé uzavírání nohou do těsných bot.

Takzvaná plochá noha může působit fyzické obtíže v celém pohybovém aparátu, bývá skrytou příčinou křečí v lýtkách, bolesti kolen, kyčlí, hlavy i krční páteře. Při vyšším stupni plochonoží je důležité používat kvalitní vložky do bot, ty jsou však pouze pasivní doplněk, který nohu nijak neléčí. Napravit řadu obtíží je možné vhodným fyzioterapeutickým cvičením. Ideální prevencí je chůze na boso po různých druzích povrchu.

Klady Nordic Walkingu

Fenoménem poslední doby je Nordic Walking – chůze s holemi, která díky zapojení horní poloviny těla odlehčuje zátěži na dolní končetiny a ve srovnání s klasickou chůzí vyžaduje zhruba o pětinu vyšší energetický výdej. Při správném provedení aktivuje až 90 procent svalů celého těla, lidem s nadváhou šetří bederní páteř a kolenní klouby a je celkově efektivnější.

Z pohledu fyzioterapeuta má Nordic Walking pozitivní dopad na trénink svalů na rukou, ramenních svalů a zad. Stabilizuje opěrnou soustavu a díky rozložení zátěže na celou kosterní soustavu pomáhá při bolestech kloubů. Zapojení horních končetin při chůzi nutí mít dostatečně napřímenou hrudní páteř, která tak umožňuje rotaci horního trupu a tím i lepší souhyb horních končetin. Dosáhnout napřímené a ohebné páteře je přitom jedním z hlavních cílů terapie například u osteoporózy. O tom, jak vybrat správné hůlky na Nordic Walking, jsme psali zde.

Marie Popelková | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Dobrodružství čeká za rohem: Nádherné evropské ostrovy, kde se rozhodně nudit nebudete

Dům a zahrada

Oživte podzimní zahradu: Které rostliny udělají parádu až do prvních mrazíků?

Bydlení

Vyzkoušejte sílu aspirinu. Dokáže zázraky s prádlem i v koupelně

Zavřít reklamu