Přerušovaný půst jako zdroj zdraví?

Půst patří od pradávna ke stravovacím návykům
📷
Další 4 fotografie v galerii
 Zdraví 
15. října 2019 08:30 / Shutterstock
  3   0
Slyšeli jste už o výhodách půstu nebo konkrétně o přerušovaném půstu? Víte, co všechno pomáhá takový životní styl řešit? Pokud ne, určitě pokračujte ve čtení.

Půst patří od pradávna ke stravovacím návykům, které doprovázejí lidstvo. Ačkoliv může mít různé důvody, zdá se, že bývá velmi užitečný.

Důvody půstu

Existují různé důvody k půstu. Někteří lidé se postí z náboženských důvodů. Jiní z důvodů čistě zdravotních. Někteří lidé se postí vynuceně – například když se ocitnou v situaci bez jídla nebo s minimem kalorického příjmu. Vědci zkoumali různé varianty a dospěli k názoru, že jde o dobrý způsob, který upevňuje lidské zdraví, léčí určité choroby a pomáhá snižovat nadváhu. My se v tomto textu soustředíme na půst zdravotní, a to konkrétně na tzv. přerušovaný půst, který je nejjednodušší a také velmi efektivní.

Co znamená přerušovaný půst

Přerušovaný půst je takový způsob stravování, kdy dopřejeme tělu poměrně dlouhou část dne, kdy se nemusí trápit se zpracováváním potravy. U mužů se doporučuje model 16/8 a u žen 14/10. Uvedená čísla znamenají počet hodin, kdy se nejí nic a počet hodin, kdy se jí běžná zdravá strava. Do doby bez jídla se pochopitelně započítává i spánek, takže pokud se třeba muž nají i pozdě večer, řekněme ve 22 hodin, tak si pak další jídlo dá ve 14 hodin následujícího dne. Začne tedy pozdním obědem a pak si může dát večeři třeba v 18 hodin a druhou večeři opět ve 22 hodin. To je samozřejmě jen příklad. Každý si vhodné časy nastaví podle svého. Ženy obvykle hůř snáší dobu hladovění, proto se také o dvě hodiny zkracuje.

Co všechno ovlivníme

Díky přerušovanému půstu můžeme pozitivně ovlivnit tělesnou hmotnost. V době, kdy nejíme a tělo potřebuje energii, má mnohem větší tendenci sáhnout do tukových rezerv, což je dobře. Jestliže neustále tělu dodáváme energii, do tukových rezerv nesahá. Konaly se vědecké studie, které prokázaly, že se metodou přerušovaného půstu snižuje množství dlouhodobého cukru. U lidí s diabetem se tak sníží riziko komplikací. Metoda zpomaluje proces stárnutí a brání vzniku různých chronických nemocí. Velmi zajímavé jsou též studie, které ukazují, že půst ovlivňuje i obnovu tvorby inzulínu. Zde jde ale spíš o dlouhodobější půst, kdy se jakoby přeprogramují některé buňky slinivky břišní a začínají opět vytvářet inzulín, který pomáhá stabilizovat krevní cukr.

Je půst pro každého?

Zdravý dospělý člověk by měl být schopen absolvovat půst, neboť jde vlastně o cosi přirozeného, co zažívali i naši předkové, když se ocitli třeba v zimním období bez pravidelného příjmu potravy. Lidské tělo je tedy i na dlouhodobý půst připraveno. Jinak je tomu u osob s různými chronickými nemocemi. Ačkoliv v předchozím odstavci je uvedeno pozitivní ovlivnění cukrovky právě půstem, není možné podobné experimenty zkoušet bez lékařského doporučení a sledování. Snadno by totiž mohlo dojít k tzv. hypoglykemickému šoku a následnému kómatu a smrti. Je ovšem pravda, že si zdravý člověk touto metodou upevní svoje zdraví a vyhne se vzniku cukrovky i dalších civilizačních chorob.

Přerušovaný půst je pak ze všech postních metod nejšetrnější, takže se pro něj mohou rozhodnout i ti, kdo by měli jinak obavy. Pro začátek se také dá zvolit příznivější poměr hodin půstu a jídla - například 12/12. Pokud si nejste jisti, zda cukrovkou trpíte, je jistě vhodné navštívit lékaře k preventivní kontrole. Některé příznaky vás ale mohou informovat už předem. Více se dozvíte v článku zde

Bronislava Silná | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Poznejte Karpacz, horské městečko v polské části Krkonoš

Dům a zahrada

Dřevěné nádobí vám vydrží mnohem déle při dodržení těchto 4 bodů

Bydlení

I maličkosti spláchnuté do záchodu dokáží zničit čerpadlo. Co vše do WC nepatří?

Zavřít reklamu