Nejlepší prevence rakoviny? Jednodušší, než si myslíte

Pravidelný pohyb je nejen prospěšný, ale do určité míry je i prevencí před onemocněním rakovinou.
📷
Dalších 5 fotografií v galerii
 Zdraví 
12. července 2019 16:19 / Shutterstock
  0   0
Pokud patříte mezi odborníky na výmluvy, když přijde na cvičení, škodíte si. V nedávných studiích totiž vědci prokázali, že pravidelný pohyb je nejen prospěšný, ale do určité míry je i prevencí před onemocněním rakovinou.

Jakkoli to zní trochu přitažené za vlasy, jde o objektivní výsledky pozorované nejen odborníky, ale i samotnými nemocnými.

Ženy s rakovinou prsu

V tomto konkrétním případě šlo o pacientky s rakovinou prsu, které do svého léčebného procesu zařadily i cvičení. Ženy cvičily s mírnou intenzitou (na 60 až 85 % svého maximálního tepového maxima) 20 či 30 minut třikrát týdně po dobu čtyř až dvanácti týdnů. Nešlo přitom o nic zbytečně komplikovaného, jejich pohybový program zahrnoval hlavně jízdu na kole a procházky. Všechny ženy následně udávaly, že se cítí jak po fyzické tak i psychické stránce lépe a snáze se vyrovnávaly s následky chemoterapií i ozařování.

Jaké jsou přínosy cvičení?

  • Pokles stavů nevolnosti a vyčerpanosti
  • Zlepšení nálady a zvýšení sebevědomí
  • Posílení branyschopnosti organismu
  • Celkově se nemocným pozvedne kvalita života

Cvičení pro jistotu 

Americká společnost zabývající se rakovinou má jasný recept, jak předejít rakovině. Doporučuje cvičit 30 minut denně 5 dní v týdnu. A nemyslí tím pouze mučení v posilovně. Pod pojem cvičení se dá totiž zahrnout i spousta dalších zajímavých aktivit. 

Procházky a turistika

Najděte si málo frekventovaný chodník či park a prostě choďte. Vezměte si s sebou něco na poslouchání a procházejte se, co hrdlo ráčí. Pokud milujete přírodu, nebojte se podniknout třeba i náročnější túru. 

Tancování

Plní všechny požadavky na cvičení, přitom pohybovat se v rytmu hudby můžete stejně dobře doma jako v tanečních pro pokročilé.

Plavání

Má mezi jinými cvičeními výjimečné postavení, protože zapojuje prakticky všechny svalové skupiny. Navíc je to pohyb s příznivým efektem na srdce.

Kolo či rotoped

Nedopusťte, aby se z vašeho domácího šlapadla stal jen drahý věšák. Jeho velikou předností je, že můžete kontrolovat tep a zátěž v teple domova. Pro příznivce přírody poslouží ke stejným účelům klasické kolo. Ať už doma, či venku, půlhodinka pět dní v týdnu by neměla být problémem.

Cvičení stojí za to

Kromě dobrého pocitu z toho, že pro sebe něco děláte, můžete navíc předcházet i rakovině. Nebojte se znovu začít hýbat, třeba i jinak, než jste byli dosud zvyklí. Zkuste procházky, kolo či něco úplně nového. Život je vzácný dar, prožijte ho naplno a jinde než jen v křesle nebo na gauči před televizní obrazovkou. (Dále čtěte: Nepodceňujte faktory, které se podílí na zvýšení rizika vzniku rakoviny prsu).

Monika Thomsonová | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Levandulová perla Jadranu: Navštivte jeden z nejkrásnějších ostrovů na světě

Dům a zahrada

Jak zajistit pokojovky o dovolené? Vyrobte si vlastní zavlažovací systém

Bydlení

Stará struhadla lze sehnat za babku. Vytvoříte z nich krásné i praktické dekorace

خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn
Zavřít reklamu